Vondst uitzonderlijk fossiel brengt nieuwe inzichten in evolutie.

Met de ontdekking van een uniek fossiel wordt een 150 jaar oud mysterie in de paleontologie opgelost. De machaeridiërs waren bizarre langwerpige dieren met een rugpantser opgebouwd uit rijen van gemineraliseerde plaatjes. Ze verschenen tijdens het Ordovicium (488 tot 443 miljoen jaar geleden) en stierven uit in het Carboon (359 tot 299 miljoen jaar geleden). De machaeridiërs waren een belangrijk onderdeel van de toen bestaande ecosystemen. Hun exacte plaats in de evolutie was jarenlang een bron van speculatie. Volledige fossielen van deze dieren zijn uiterst zeldzaam want de dieren vielen na hun dood zeer snel uit elkaar.

Vandaag publiceert het wetenschappelijke tijdschrift Nature de bevindingen van drie wetenschappers die een uitzonderlijk fossiel van een machaeridiër in Marokko ontdekten. Peter Van Roy (Universiteit Gent/University College Dublin), Jakob Vinther en Derek Briggs (Yale University) schreven het resultaat van hun onderzoek neer na zeer intensief veldwerk. Het fossiel toont aan dat de dieren onder hun rugpantser een langwerpig gesegmenteerd lichaam hadden met een paar weke, pootachtige uitsteeksels op ieder segment. Elk van deze zijdelingse uitsteeksels droeg twee bundels van lange, stijve borstelharen. Het gesegmenteerde lichaam, en vooral de weke poten met borstels, tonen onbetwistbaar aan dat machaeridiërs tot de gelede wormen behoorden, een diverse groep waartoe ook de zeemuis, de aardworm en de bloedzuiger behoren. De aanwezigheid van platen doet vermoeden dat ze mogelijk behoorden tot een groep van borstelwormen die vandaag nog voorkomt: de Phyllodocida.

Deze ontdekking en beschrijving van het fossiel van de machaeridiër verleent belangrijke nieuwe inzichten in de evolutie van de gelede wormen. Ze toont aan dat sommige van deze wormen, waarvan de oudste beschreven fossielen dateren uit het Cambrium (ongeveer 520 miljoen jaar geleden), een uiterst onderscheiden, gemineraliseerd pantser ontwikkelden vroeg in hun geschiedenis. Verder benadrukt dit werk nogmaals het belang van de studie van uitzonderlijke vindplaatsen en van de paleobiologie in het algemeen, voor een beter begrip van de evolutie van onze biosfeer.

Guido Van Peeterssen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here