Nieuwe website die wegenwerken coördineert primeur voor Vlaanderen

Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, heeft vandaag www.wegenwerken.be officieel online geplaatst. De website is het centrale instrument van het Coördinatiepunt Wegenwerken om alle geplande werken langs Vlaamse wegen in kaart te brengen, conflicten weg te werken en dus beter te coördineren. Vanaf begin 2008 wordt dit coördinatie-instrument voor gewestwegen geleidelijk uitgebreid naar alle wegenwerken in Vlaanderen.

Betere coördinatie is minder hinderHet Coördinatiepunt Wegenwerken is opgericht om alle wegenwerken in Vlaanderen beter te coördineren. Hiervoor is www.wegenwerken.be een belangrijk instrument. Op dit ogenblik worden alle geplande werken op de Vlaamse gewestwegen in kaart gebracht op de website. Het systeem meldt automatisch aan de medewerkers van het Coördinatiepunt Wegenwerken waar geplande werken elkaar dreigen te hinderen of waar werken kunnen worden gecombineerd.

Bij het opstarten van de eerste fase werden tot op vandaag al 206 conflicten gerapporteerd. De nodige maatregelen werden genomen om de conflicten weg te werken en om verkeersoverlast te vermijden. Een goed voorbeeld waren de verschillende geplande werken op en rond de A12 in Meise. Daar werden werken gepland op de afrit terwijl ook werken op de parallel lopende Wolvertemsesteenweg voorzien waren. Deze werken hielden ook een ingreep via de pechstrook van A12 in. Na een telefonisch contact werden de werken in tijd gespreid en dus na elkaar uitgevoerd. Het is het beste bewijs dat de inspanningen van het Coördinatiepunt Wegenwerken lonen.

In een volgende fase, vanaf 2008, kunnen ook de wegenwerken uitgevoerd op gemeentewegen, door nutsmaatschappijen en andere opdrachtgevers dan het Vlaamse gewest geleidelijk aan worden geïntegreerd in het systeem.

Door de creatie van één moederdatabank, waar men slechts eenmaal de juiste informatie ingeeft, kan het Coördinatiepunt, samen met andere gebruikers, de juiste informatie uit de databank putten. Dit initiatief wordt momenteel door mijn diensten en door het AGIV van collega Kris Peeters verder onderzocht en op punt gesteld.

Minister Hilde Crevits: "Wegenwerken zorgen voor heel wat hinder voor de bewoners en de ondernemers. Om de overlast tot een minimum te herleiden en om te vermijden dat er ook op de omleidingsweg werken zijn, zal het Coördinatiepunt Wegenwerken deze conflictsituaties voorkomen. Mensen zullen alle info ook kunnen volgen op de website www.wegenwerken.be. Als men goed geïnformeerd is, kan men zijn route aanpassen. Een pak frustraties op de baan worden zo ook weggewerkt."

Meer informatie over wegenwerkenDankzij www.wegenwerken.be worden Vlaamse wegenwerken niet alleen beter gecoördineerd maar omwoners, handelaars en bedrijven krijgen ook een beter zicht op de geplande wegenwerken. Iedereen die op de hoogte wil blijven van toekomstige wegenwerken in zijn buurt, kan zich bovendien binnenkort abonneren op een digitale nieuwsbrief en krijgt de meest actuele informatie in zijn mailbox. Bij de start omvat dit de werken op Vlaamse gewestwegen, maar ook deze publieksinformatie wordt systematisch uitgebouwd naarmate meer steden, gemeenten, nutsmaatschappijen en andere opdrachtgevers zich aansluiten bij het Coördinatiepunt Wegenwerken en hun werken ingeven op www.wegenwerken.be. Een twintigtal gemeenten, waaronder Leuven, Kortenberg Bilzen en Hasselt geven het goede voorbeeld en hebben zich reeds aangesloten bij het Coördinatiepunt Wegenwerken.

Sensibilisering Vanaf begin 2008 zal het Coördinatiepunt Wegenwerken zich verder focussen op het sensibiliseren en informeren van de nog niet aangesloten gemeenten en alle andere opdrachtgevers van wegenwerken in Vlaanderen. Daarnaast is in het voorjaar voor het grote publiek ook een grote informatiecampagne langs de Vlaamse Gewestwegen gepland. De doelstelling achter deze inspanningen is om geleidelijk aan alle wegenwerken in Vlaanderen te integreren in het systeem én te laten opvolgen door het Coördinatiepunt Wegenwerken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here