...

9 doden en 7 zwaargewonden door spoorlopen

spoorVorig jaar 9 doden en 7 zwaargewonden door spoorlopen. Deze levensgevaarlijke trend steeg in 2014

Ondanks alle maatregelen van Infrabel en de controleacties van Securail en de politie vielen er in 2014 toch nog 9 doden op het Belgische spoorwegdomein door spoorlopen. Daarnaast raakten ook 7 spoorlopers zwaargewond. Allemaal mensen die ongewild werden aangereden door een trein. Spoorlopers zijn mensen die illegaal op het spoordomein wandelen. Vaak om een kortere weg te nemen. Maar het is levensgevaarlijk en ook wettelijk verboden. Toch steeg het aantal geregistreerde gevallen vorig jaar nog. Voor de veiligheid van iedereen vraagt Infrabel met aandrang om nooit over de sporen te lopen.

Schaarbeek 19 december 2014. Het is de periode waarop zowat iedereen zich voorbereidt op de eindejaarsfeesten. Iets voor middernacht lopen twee jongeren over de sporen tussen Schaarbeek en Brussel-Noord. Ze zijn zich niet bewust van het gevaar. De trein zien ze niet eens aankomen. Beide jongens zijn op slag dood. Het tragische incident zou nooit gebeurd zijn mochten de twee niet op het spoorwegdomein geweest zijn. Het is maar één van de vele betreurenswaardige gevallen van spoorlopen vorig jaar.

Loodzware balans: 9 doden in 2014
In 2014 vielen op het Belgische spoorwegdomein 9 dodelijke slachtoffers door het spoorlopen. Hetzelfde hoge aantal als in 2013. Daarnaast raakten ook nog eens 7 spoorlopers zwaargewond. Dat is bijna een verdubbeling met 2013. Erg verontrustend is ook dat het aantal voorvallen in 2014 met 6% steeg in vergelijking met het jaar daarvoor. In 2014 viel er gemiddeld minstens elke maand wel een dodelijk slachtoffer of een zwaargewonde door het spoorlopen. Infrabel is erg geschokt door deze cijfers. Niet het minst omdat dit stuk voor stuk ongevallen zijn die konden vermeden worden door de bestaande veiligheidsregels te respecteren. De sporen zijn verboden terrein voor onbevoegden.

Technische maatregelen, sensibilisering en repressie
In de hoop het hoge aantal slachtoffers te doen dalen, wordt ingezet op technische maatregelen, sensibilisering en repressie. Infrabel plaatst afsluitingen op plaatsen waar veel spoorlopers zijn (de zogenaamde hotspots). Erg verontrustend is dat op sommige plaatsen waar afsluitingen werden geïnstalleerd, er mensen zijn die de omheiningen onmiddellijk weer afbreken om de sporen te kunnen oversteken. Het is een zware inbreuk op de veiligheid en dat is onaanvaardbaar.

Infrabel zal de komende jaren extra struikelmatten plaatsen aan tientallen overwegen in heel België. Deze matten moeten de toegang tot het spoorwegdomein ontmoedigen. Vorig jaar waren er geslaagde proefprojecten in de stations van Wevelgem (West-Vlaanderen) en Waver (Waals-Brabant). In Waver daalde het aantal spoorlopers met liefst 94%!

Meer dan de helft van de dodelijke slachtoffers in 2014 waren tieners. Daarom hebben medewerkers van Infrabel een interactief lespakket ontwikkeld voor secundaire scholen die in de buurt van een hotspot liggen. We willen de jongeren bewust maken van de mogelijke gevaren op het spoorwegdomein.

Midden vorig jaar nog lanceerde Infrabel de nationale sensibiliseringscampagne “Je leven is een omweg waard”. Een uitgebreide campagne met tv spots, folders en via sociale media. Als de recente jaarcijfers iets duidelijk maken dan wel dat we volop moeten blijven inzetten op sensibilisering omdat nog te veel mensen het gevaar van spoorlopen onderschatten.

Daarnaast blijven verhoogde controles en repressie zeer belangrijke aspecten in het aanpakken van spoorlopers. Zo hebben veiligheidsagenten van Securail en agenten van de politie vorig jaar verschillende controleacties uitgevoerd in een 80-tal hotspots. Daarbij werden tientallen pv’s uitgeschreven. Wie betrapt wordt op spoorlopen riskeert een boete tot 3.000 euro.

Gevolgen voor treinreizigers
Naast al het menselijke leed veroorzaken spoorlopers ook heel wat vertraging voor de treinreizigers. Een voorbeeld: Brussel 27 mei 2014. In volle ochtendspits wandelt een persoon langs de sporen tussen de stations van Brussel-Zuid en Brussel-Kapellekerk. Uit veiligheid wordt het treinverkeer op de drukste spooras van ons land onmiddellijk stilgelegd. De gevolgen zijn groot. Verschillende treinen worden afgeschaft en niet minder dan 170 treinen lopen een gezamenlijke vertraging van meer 1.500 minuten op. Duizenden pendelaars komen die ochtend te laat aan op hun afspraak.
Wanneer men een spoorloper signaleert, wordt meteen een alarmsignaal verstuurd. Alle treinen in de buurt moeten voor de veiligheid stoppen. Dat zorgt voor een domino-effect aan vertragingen. Vorig jaar liepen de vertragingen op tot 62.741 minuten. Dat is een stijging van 14% in vergelijking met 2013. Omgerekend is dat bijna 3u vertraging per dag.

Overzicht cijfers

Er zijn meer spoorlopers in Wallonië (49%) dan in Vlaanderen (41%) en Brussel (10%).

spoorlopen