Nederlandse prijzenoorlog is een gevaar

De supermarkten zijn met hun prijzenoorlog goed bezig alles kapot te krijgen. Eigenlijk heeft niemand er baat bij. Je zou kunnen denken dat de consument er baat bij heeft. Op lange termijn zal ook de consument er zeker hinder van ondervinden. Op dit ogenblik maken de supermarkten minimale winsten. Volgens fabrikanten zou de prijzenoorlog volgens Kortes Altes er toe geleid hebben dat het bier van Heineken onder de kostprijs wordt verkocht. In sommige supermarkten gaan kratjes met een adviesprijs van 10 euro over de toonbank voor 6,70 euro.

De directeur Erik Kortes Altes heeft vandaag een oproep gedaan naar de supermarkten op de radio om te stoppen met het voeren van de prijzenoorlog, omdat die 'buitengewoon ongezond' is voor de branche.

De brouwer maakte vorige week nog cijfers bekend waaruit bleek dat de winst over 2004 met éénderde gedaald was, wat veroorzaakt werd door de lage dollarkoers en de prijzenoorlog, beide factoren waar de brouwer niets aan kan doen.

Op lange termijn gezien zullen vele handelszaken het niet meer zien zitten en gewoon de deuren sluiten. Kleinere zelfstandigen zullen het eerste slachtoffer zijn. Nadien zijn de groteren aan de beurt. Bij sluitingen zijn er natuurlijk ook afdankingen. Er zal ook minder personeel aangeworven worden. Consumenten zijn ook de werknemers van vandaag die op langere termijn hun job zullen verliezen.

Wie zal er op lange termijn baat bij hebben vragen we ons af. Hopelijk houden ze in België een heel klein beetje hun verstand en doen ze hier niet aan mee. Niettegenstaande er al verschillende Nederlandse bedrijven en supermarkten onze Belgische markt afschuimen op zoek naar afzetgebied.

LAAT EEN REACTIE ACHTER