Een speciaal uitgeruste TGV zal op 3 april een poging ondernemen om minstens 540 km per uur te halen. De recordpoging kan wel met één of twee dagen uitgesteld worden naargelang de weersomstandigheden. De wereldrecordpoging werd vandaag in Parijs voorgesteld. De kosten van deze recordpoging, ongeveer 30 miljoen euro, worden gelijk verdeeld tussen de Franse spoorwegen, TGV constructeur Alstom en de Franse spoorbeheerder RFF.

Op de TGV lijn tussen het dorpje Prény (Metz) tot aan Châlons-en-Champagne is men in staat van oorlog. Op dag J, moet de trein eertst klaargestoomd worden tijdens een rit van Parijs tot Prény alvorens de terugweg aan te vatten. Insiders zijn formeel: Het is in de richting Straatsburg Parijs dat het record zal verbroken worden. Er zijn meer afdalingen dan van beklimmingen in deze richting. Eerst zal een dienststel tegen 380 km per uur de lijn testen en de veiligheden te testen. Enkele minuten later volgt het eigenlijke treinstel. Het oude record van 513 km per uur zal in twaalf minuten bereikt zijn. Kort daarna hoopt men de 540 km per uur te overschrijden, maar de partners flirten met het idee om 600 km per uur te halen.Tijdens testritten vorige maanden werrden snelheden gemeten tot 559 km per uur, maar die werden niet officieel geregistreerd.

Het treinstel zal uit twee locomotieven en drie wagons bestaan. De eerste wagon bevat de meetapparatuur, de tweede een bar en de derde zal plaats bieden aan de journalisten. Voor wie niet tot de happy few behoort zijn er camera's aan boord en langs de weg. Aangezien burgerlijke helikopters niet snel genoeg zijn om de trein te volgen wordt een daarvoor uitgerust vliegtuig ingeschakeld worden. De beelden zullen op 6.000 meter hoogte opgevangen worden en naar de TV stations doorgestuurd worden.

Doel van de test is om zowel de spoorweginfrastructuur als de onderdelen van het treinstel tegen deze snelheid te testen. Bovendien wil men een nieuw type motoren testen. Maar het belangrijkste element is een charmeoffensief dat potentiële cliënten moet overtuigen van de kwaliteit van het systeem en de Franse technologie. Op Wikipedia verneemt u meer over snelheidsrecords: http://fr.wikipedia.org/wiki/Record_de_vitesse_sur_rail