Midden in de nacht wakker worden, te vroeg wakker worden, moeilijk in slaap komen. Eén op de twee mensen boven de dertig kampt met een van deze problemen. Af en toe wakker worden is normaal, met name tegen de ochtend. Als je je overdag redelijk fit voelt, ben je voldoende uitgerust.

"Als belangrijkste oorzaken voor deze slaapproblemen worden onder andere stress, pijn en psychische klachten genoemd", zegt Hulporganisaties.be . "Ook lawaai, kou, een slecht bed, koffie en alcohol kunnen een rol spelen. Verder blijkt dat bijna een op de drie slaapproblemen wordt veroorzaakt door een verkeerde omgeving of verkeerde gewoonten. "

Hoeveel slaap heb je nodig?

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Bovendien verschilt de behoefte per levensfase.

· Van 6 – 8 jaar: 11 uur slaap
· 8-12 jaar: 10 uur
· 13-24 jaar: 9 uur
· 25-45 jaar: 7.5 uur
· + 45 jaar: 6 uur

Tips voor een goede nachtrust.

Als persoonlijke zorgen je wakker houden, kan het helpen hierover te praten. Soms zijn bepaalde maatregelen nodig om de achterliggende oorzaak van de slapeloosheid aan te pakken.

Ga na of bepaalde gewoonten je slaapprobleem in stand houden.

Voorbereidingen:

1. Ga overdag of vroeg in de avond sporten zodat zowel lichaam als geest moe zijn.
2. Neem twee tot drie uur voor het slapen geen vast voedsel meer.
3. Drink 's avonds geen koffie.
4. Neem geen alcohol om in te slapen: met alcohol lijkt het gemakkelijker in te slapen, maar slaap je minder goed door.
5. Probeer een uur voor het slapengaan alvast te ontspannen (korte wandeling, warm bad, ontspanningsoefeningen, vrijen) en vermijd overmatige inspanning (lichamelijk en geestelijk).
6. Probeer je slaap-waak-ritme zo regelmatig mogelijk te houden.
7. Een vast ritueel voor het naar bed gaan, bevordert het inslapen.
8. Vermijd angsten, spanningen en emoties voor het slapen gaan (bijv. televisieprogramma's).

Slaapkamer.

1. Zorg voor gemakkelijk zittende nachtkleding en een comfortabel bed.
2. Zorg voor een prettig slaapkamerklimaat: een rustig vertrek, goede temperatuur (beter iets te koel dan te warm), goede ventilatie en niet te droge lucht.
3. Zorg voor voldoende stilte en duisternis.
4. Vermijd roken in de slaapkamer.
5. Gebruik je slaapkamer niet als werk-, studeer- of tv-kamer.

Tijdstip.

1. Probeer overdag niet te slapen.
2. Probeer steeds rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan.
3. Hou rekening met het aantal uren slaap dat je nodig hebt om goed te kunnen functioneren.
4. Lukt het slapen niet, ga dan wat lezen of luister naar rustige muziek, liefst in een andere kamer.
5. Ga 's avonds als je slaap hebt naar bed en blijf niet onnodig lang op.

Meer info:

Contactgroep Slaap en Ademhaling vzw – Dhr. en Mevr. Langaskens – De Vleesschouwer – Postbus 55, 8380 Zeebrugge – tel: 050/55.08.23

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )