Belgacom blijft strijd voeren tegen spam en verhevigt haar inspanningen om de Belgische nummer 1 op het vlak van spambestrijding te blijven. Het misbruik van e-mail om massaal ongevraagde reclameberichten te versturen – spam genoemd – vormt een ernstig probleem voor zowel e-mailgebruikers als carriers. In tegenstelling tot legitieme commerciële e-mail wordt spam doorgaans verstuurd zonder de uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger. Vaak is spam voorzien van mechanismen om de e-mailfilters te omzeilen. Overvolle mailboxen en verminderde productiviteit zijn maar enkele van de gevolgen. In sommige gevallen hangt spam samen met fraude die ten koste gaat van carriers, internettoegangsleveranciers en eindgebruikers.

Onlangs pakte Belgacom uit met een nieuwe antispamdienst voor de professionele markt. Met de nieuwe dienst Belgacom Secure Mail worden spam en virussen gefilterd in het netwerk zodat alleen nuttige e-mails naar de internetlijn van de klant worden getransfereerd. Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie en ervaren kwaliteit van de e-mailsystemen van onze klanten, maar ook het aandeel van de nuttige doorvoer op hun internetlijnen. Uit recente metingen blijkt immers dat bijna 80% van alle e-mailverkeer op het internet bestaat uit spam (bron: metingen op het Belgacom-netwerk). Vandaag maken meer dan honderd grote bedrijven uit verschillende sectoren (financiën, diensten, retail en wholesale, industrie, bouw, transport, enz.) met 50 tot 39.000 werknemers gebruik van Belgacom Secure Mail. Via ons ICT competence center Telindus leveren we dezelfde toonaangevende spitstechnologie als een dedicated onsitedienst. Klanten kunnen nu vrij kiezen tussen een antispamoplossing voor het hele netwerk of louter voor het betrokken gebouw met in beide gevallen een uiterst bevredigend resultaat.

Naast deze nieuwe dienst heeft Belgacom de krachten gebundeld met ETIS – Global IT Association for Telecommunications – en andere toonaangevende Europese telecommaatschappijen als TeliaSonera, KPN en Telenor voor de lancering van een pilootproject voor de bestrijding van spam. De telco's zullen met de hulp van McAfee, IronPort en TNO een nieuwe technologie ontwikkelen die de meeste spam van het Europese netwerk haalt nog voor die de mailservers heeft bereikt. Het pilootproject is ondertussen aan de gang en in juni 2007 worden de resultaten verwacht.

Spam is momenteel een probleem van formaat. De Information Security Working Group binnen ETIS heeft een Anti-Spam Taskforce opgericht om mogelijke oplossingen te bepalen. De onderliggende gedachte is dat een definitieve oplossing voor het internationale spamprobleem alleen kan voortkomen uit een internationale samenwerking tussen internettoegangsleveranciers en carriers. Een van de activiteiten van deze Taskforce was de evaluatie van een aantal leveranciersoffertes voor de levering van een technische antispamoplossing. De Taskforce kwam eveneens in aanraking met het EU-project Lobster dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van een Europese infrastructuur voor de monitoring van internetverkeer.

De Taskforce heeft er alle vertrouwen in dat de antispamexpertise van toonaangevende security providers als IronPort en McAfee in combinatie met de gegevens van de Lobster-sensoren tot de ontwikkeling van een antispamoplossing van carrierniveau zal leiden. Het welslagen van het project zal ook in grote mate afhangen van de samenwerking en informatiedeling tussen de carriers en ISP's. "Spammers zijn doorgaans heel slimme mensen. Antispamleveranciers moesten in de loop der jaren voortdurend trachten de door spammers gebruikte nieuwe technologieën bij te benen. Technologieën die ooit bijzonder doeltreffend waren tegen spam moesten het na verloop van tijd afleggen tegen nieuwe spamtechnieken die de filters wisten te omzeilen. Toen image spam in al zijn varianten voor het eerst opdook in 2005 was die nog heel moeilijk tegen te houden. Nu is dat wel even anders en daarom verwacht ik dat binnenkort iets nieuws de kop opsteekt. Belgacom vindt het daarom uiterst belangrijk aan dit ETIS-initiatief mee te werken, om vroeg genoeg van nieuwe bedreigingen op de hoogte te zijn en up-to-date te blijven met de nieuwste technologieën door informatie te delen en ervaringen uit te wisselen met Europese ISP's." Andy De Petter, Belgacom-lid van de ETIS Anti-SPAM Task Force.