Maandag wordt de belangrijke verkeersas Keizer Karelsstraat – Sint-Jacobsnieuwstraat voor minstens één jaar onderbroken. Daarmee verdwijnt de rechtstreekse verbinding tussen de twee drukke verkeerspunten Sint- Anna en Sint-Jacobs. Lokaal verkeer blijft mogelijk zodat buurtbewoners gespaard worden. Wellicht zal het verkeer in en rond Gent op andere plaatsen ernstig in de knoop geraken, daarom zet de politie de eerste dagen 72 agenten in de omgeving het verkeer te regelen. Sluiproutes zullen van dichtbij in de gaten gehouden worden en als woonwijken overbelast worden komen er meteen maatregelen.

Door de toenemende verkeersdruk op te vangen en een verbinding tussen het voormalige Zuidstation en het centrum te realiseren werd de oorspronkelijke loop van de Schelde gedempt. De Schelde, destijds een open riool, maakte onder druk van koning auto plaats voor talrijke parkeerplaatsen. Maar Gent droomt al jaren van de openlegging van de Nederschelde tussen de Nieuwbrugkaai en de Brabantdam. In 2003 werd een eerste stuk achterkant het zwembad Van Eyck opengelegd en kort daarop kwam er een nieuwe jachthaven. Voor de definitieve verbinding zijn er twee nieuwe bruggen nodig. De Wijdenaardbrug ter hoogte van Sint-Bavo zal in maart af zijn en de bouw van de (identieke) Nieuwbrug start maandag. Bovendien komt er dit jaar nog ter hoogte van de jachthaven een fietsers- en voetgangersbrug: de Bavobrug.

Het openleggen van de Reep is een prestigieus project waarbij het uitzicht tussen de Brabantdam en de Dampoort spectaculair aan het veranderen is. De wijken langsheen het traject krijgen een ander uitzicht en pleinen worden heraangelegd. De jachthaven Portus Ganda is daarbij de parel aan de kroon. Binnenkort varen er weer bootjes tussen de Coupure en de Visserij, en dit langs tal van promenades, fietspaden, verlaagde kaaimuren, stemmige terrasjes en pleintjes met veel groen. Maar ondertussen veroorzaken deze werken wel wat verkeershinder en zoekt het verkeer zijn weg.

Wie niet in de omgeving moet zijn neemt best de stadsring (R40) en voor de scholen zijn er vier Kiss + Ride zones voorzien. Wie van de snelweg komt neemt best niet de afrit Gent Centrum maar neemt de afrit Gent-West (Drongensesteenweg). Via de E17 en de R4 neemt men de afrit Oostakker er rijd naar de Dampoort. Wie op weg naar het centrum de talrijke alternatieven negeert riskeert echter om recht in een verkeersinfarct terecht te komen. Via het Stadsmagazine, Stadstv, lichtkranten worden mensen op de hoogte gehouden. Ook zijn er 8.000 duidelijke plannetjes gedrukt en ter beschikking en verdeeld aan bewoners, handelaars en scholen.

Wie de verkeersellende wil vermijden neemt het openbaar vervoer dat via een omleiding door het voetgangersgebied zijn weg voortzet. Bus 5 en co worden omgeleid via de Vlaanderenstraat, Sint-Baafsplein en Belfortstraat. Bus 17 en 18 rijden via Zuidstationstraat, Vlaanderenstraat en Belfortstraat. Een andere mogelijkheid is de wagen achterlaten op een park and ride en het openbaar vervoer te nemen. Of naar de parking op de P-route te rijden en van daar te voet naar het centrum te gaan. Schepen De Regge: "Ik besef dat deze werken een enorme impact hebben maar er zijn heel wat alternatieven, de mensen zullen hopelijk snel hun weg vinden". Het Stedelijk Parkeerbedrijf verschaft graag informatie zowel in het kantoor aan het Sint-Michielsplein als via de site www.parkeerbedrijf.gent.be. Zo is er voor amper 25 euro een abonnement voor avond- en zondagparkeren.
Guido Van Peeterssen.

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )