Door de sterk gestegen petroleumprijzen is er steeds meer belangstelling voor biobrandstoffen. Maar ook de interesse voor bioplastics en chemische producten die uit hernieuwbare grondstoffen gewonnen worden stijgt. De overheid wil dat tegen 2010 de brandstof voor onze voertuigen uit 5.75% biobrandstof bestaat. Dit wil zeggen dat er volgend jaar een markt is voor 250.000 ton biodiesel. Tussen 2007 en 2013 stijgt de behoefte naar 335.000 ton biodiesel per jaar. Tegen 2020 stijgt dat naar twintig procent. De biobrandstofproducenten Bioro en Alco Bio Fuel zijn klaar om aan het Rodenhuizedok in de Gentse haven de grootste bioraffinaderij van België te bouwen. Ook Oleon zal biodiesel produceren op basis van koolzaad. In tegenstelling tot Bioro en Alco Bio Fuel huist het bedrijf niet aan het Rodenhuizedok, maar in Ertvelde.

De federale regering bepaalt binnen enkele maanden welke bedrijven biodiesel en bio-ethanol mogen produceren. De Gentse haven hoopt een groot deel van die productie binnen te halen. Om van de Gentse haven het centrum van hernieuwbare energie te maken, werd de publiekprivate samenwerking Ghent Bio-Energy Valley opgezet. Daarin participeren behalve Oleon, Bioro en Alco Bio Fuel onder meer de Universiteit Gent, de stad Gent, de haven en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij. Gent werk actief aan een bio-gebaseerde economie'', zegt prof Wim Soetaert van de Universiteit Gent. Fossiele brandstoffen worden steeds duurder terwijl landbouwproducten als maïs, tarwe en suikerbieten steeds goedkoper worden. Olie kost nu driehonderd euro per ton, maïs slechts honderd euro per ton. Bio grondstoffen zijn goedkoper en milieuvriendelijker.

Havenschepen, Daniël Termont wil die productie voor een groot stuk naar Gent halen: ,,Door al die bedrijven samen te brengen op een site en zo tot een grote bio raffinaderij te komen, beschikken wij over enorme troeven.'' De Gentse haven promoot zich al een tijdje als Groene Haven. Gent wil de productie van biobrandstoffen aantrekken. Schepen Termont. ,,Het is een voorbeeld van goede ruimtelijke ordening. Bovendien levert de Ghent Bio-Energy Valley honderden extra banen op.'' Bioro wil aan het Rodenhuizedok jaarlijks 200.000 ton biodiesel produceren. Daarvoor is 600.000 ton koolzaad nodig. Al dat koolzaad wordt eerst opgeslagen bij Euro Silo. Cargill verwerkt het daarna tot koolzaadolie. Bij Bioro zal de koolzaadolie in biodiesel worden omgezet.

Cargill en Bioro willen samen is 62 miljoen euro investeren. De Gewestelijke Investeringsmaatschappij GIMV wil mee participeren en het project voor een deel financieren. De productie van biodiesel levert 195 directe en indirecte arbeidsplaatsen op. Alco Bio Fuel wil een raffinaderij bouwen op het 4,5 hectare grote terrein tussen Euro-Silo en de Kennedylaan. Op termijn wil het bedrijf daar 300.000 kubieke meter bio-ethanol produceren. De grondstof is graan. Ook Alco Bio Fuel zal daarvoor samenwerken met Euro-Silo. De bio-ethanol wordt daarna bij Oil Tanking gemengd met benzine. Oleon wil jaarlijks 100.000 ton biodiesel te produceren. Alco Bio Fuel wil 120 miljoen euro te investeren in de Gentse haven. De voorwaarde is wel dat de regering de Gentse bedrijven een groot deel van het quotum toekent. Door het nationaal quotum voor bio-ethanol te verhogen van 192 miljoen tot 250 miljoen liter per jaar ontstaat bewegingsruimte voor zowel het ambitieuze biobrandstoffenproject van Sudzücker in Wanze als dat van Alco Bio Fuel in de Gentse haven. Website: www.gbev.org
Guido Van Peeterssen.

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )