Jongeren vinden Facebook pagina van merken niet geloofwaardig

Slechts 1% van de 15- tot 25-jarige Belgen vindt de pagina van een merk op Facebook een geloofwaardige bron van informatie over het product. Met dat resultaat zijn dergelijke pagina’s bij jongeren niet méér geloofwaardig voor hen dan reclame of dan wat een concurrent over het merk zou vertellen. Betekent dat opvallende resultaat uit een studie van InSites Consulting dat de meeste bedrijven over-investeren in hun aanwezigheid op sociale media?

“Dat denk ik niet”, zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van ‘Maak je merk cool’. Het is vooral een goede illustratie van hoe deze Generatie Y zich erg bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven het woord net aan deze groepen laten. Wanneer merken hun sociale media écht sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketinginstrumenten. Het is het enige medium dat op een betaalbare manier die open dialoog mogelijk maakt, maar veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles ‘Liken’ wat ze op hun pagina’s zetten,” aldus Van den Bergh. “Zo werkt het echter niet. Het komt er op neer om samen met hen boeiende content te creëren die ze de moeite vinden om te delen met hun vrienden”

Wat gewone consumenten op online fora en blogs schrijven, is voor 18% van de Belgische jongeren geloofwaardig; ook wat hun vrienden hen vertellen over een merk of product (17%) behoort net als de mening van andere merkgebruikers (16%) tot de top 3 van meest betrouwbare bronnen.

Jongeren vinden zichzelf betrouwbaar en eerlijk …maar durven zich soms toch als iemand anders voor te doen

Ruim 8 op 10 van de Belgische jongeren (83%) vinden zichzelf eerlijk en betrouwbaar. Dat is zowat overal op de wereld het geval, volgens de studie van InSites Consulting. Uitschieters zijn Roemenië (95%) en Brazilië (94%), terwijl Indiase jongeren zichzelf relatief het minst betrouwbaar en eerlijk noemen. Toch vindt nog steeds driekwart in India zich wel eerlijk en betrouwbaar.

Los daarvan doet ruim 1 op 5 Belgische jongeren zich wel eens voor als iemand anders. Dat gebeurt vooral wanneer ze in het gezelschap zijn van mensen met een hogere status dan hen (27%), wanneer ze flirten (24%), op een party (22%) of tegenover hun schoonouders (21%). Bij hun leraar of baas durft zo’n 22% wel eens wat minder eerlijk te zijn. Dat laatste cijfer is opvallend hoog bij Duitse jongeren waar liefst 1 op 3 zegt zich anders voor te doen tegenover baas of leraar. Eén op vijf Belgische jongeren geeft ook toe zich beter voor te stellen dan de werkelijkheid wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe job.

Al bij al valt het dus nog wel mee met de eerlijkheid van onze jeugd. “Ook dat is een kenmerk van de Millennial generatie”, zegt Joeri Van den Bergh. “Trouw blijven aan jezelf is hun definitie van authenticiteit. Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van de merken die ze cool vinden en kopen. Voor 1 op 5 jongeren is authenticiteit één van de belangrijkste karakteristieken van een merk.”

Over de studie
De feiten en cijfers in dit persbericht zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat door InSites Consulting uitgevoerd werd bij 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit 16 landen: de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Indië, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. De steekproef is representatief voor de Gen Y-bevolking van elk land. http://www.slideshare.net

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here