Gent – Sneeuwbestrijding

De eerste winterprik van 2013 is gisterenavond begonnen. De Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen van de Stad Gent is sinds gisterenmiddag al aan het strooien op de prioritaire wegen. Ook vannacht reden de strooimachines meerdere malen rond. De bereikbaarheid op deze prioritaire wegen is op dit moment redelijk goed, gezien de omstandigheden. Toch zijn er een aantal problemen gesignaleerd door bewoners en weggebruikers. Vooral fietsers zien hun fietspaden nog ondergesneeuwd. Prioritaire fietspaden worden al gestrooid, maar er wordt bekeken met de diensten hoe de fietspaden in de toekomst nog beter kunnen worden aangepakt.

Sinds vannacht is er 200 ton strooizout gebruikt in Gent. De Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen geeft vanzelfsprekend voorrang aan de prioritaire wegen. Dit zijn wegen waar trams en bussen doorheen rijden. Daarnaast is er ook extra aandacht voor bruggen, hellingen en de omgeving van ziekenhuizen. Momenteel wordt er op volle kracht gewerkt.

Ook in de deelgemeentes is men volop aan het strooien. De fietspaden die de verbindingsassen vormen naar de deelgemeenten worden eveneens gestrooid en geveegd waar mogelijk.

Toch zijn er een aantal locaties waar er sowieso niet gestrooid wordt. Het gaat hier om verkavelingen en privéterreinen.

De Provincie en het Gewest zorgen voor het strooien op de eigen wegen, via een private strooidienst. Voor het strooien van fietspaden op grote schaal moeten in de nabije toekomst nieuwe methoden worden uitgewerkt.

De gesignaleerde problemen versterken de overtuiging dat werk moet worden gemaakt van nieuwe strooiprocedures. In de toekomst zal overgeschakeld worden naar strooien met pekel. Dit procedé houdt in dat tijdens het strooien het strooizout bevochtigd wordt met pekel. Het voordeel van deze werkwijze is dat het strooien ‘preciezer’ gebeurt: door de bevochtiging, werkt het zout meteen in op de weg. Het kan dus niet wegwaaien in bermen of goten. Pekel heeft bovendien een lager gehalte aan natriumchloride (zout), zodat de bodem minder vervuild wordt.

Tegelijk wordt onderzocht hoe het ruimen van de fietspaden geoptimaliseerd kan worden. Hier wordt al aandacht aan besteed, maar het kan in de toekomst nog uitgebreid worden. De nieuwe schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw maakt hiervan een belangrijk werkpunt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here