Kerstverhaal deel 1: Kerstmis, spiritueel christelijk of commercieel? Of toch heidens?

(Deel 1/4) We hebben de wereld overleefd. Met dank aan de Maya’s. De kerst komt er spoedig weer aan, euh nee: in de praktijk is Kerst al sinds november bezig! De goede Sint, ja ik heb het over Sint Maarten, was nog niet eens aangemeerd of de kerstman kwam hem het gras voor de voeten wegmaaien. De kleuterjuffen van tegenwoordig zitten met de handen in het haar wat ze hun kleuters nu nog moeten wijsmaken. We leven in een wereld die doldraait, moet het nog gezegd? Maar naarmate 25 december nadert, stijgt toch weer de feestkoorts en de roes die ons in haar greep probeert te krijgen: alle boodschappen die nog moeten gebeuren, de uitvoerige maaltijden die bereid moeten worden, de lijsten met cadeautjes…

Is er iets aan de hand met onze manier van kerstvieren? Als mensen ertegen opzien om te feesten, moet er toch echt iets grondig mis zijn, of niet? Misschien is het toch even nuttig om ons ook eens af te vragen waaróm we eigenlijk al die feesten vieren. Wat is nu alweer de oorsprong van kerst? Weten de meesten het nog? Of vieren we om te vieren? De uitbundige weelde van de feestmenu’s staat in schril contrast met die eerste kerst, dat kindje in die kribbe in die stal. Kerst tegenwoordig is een mengeling van christelijke elementen, heidense gebruiken en een grote dosis commerce erover uitgegoten. Laten we ze even op een rijtje zetten, om het geheugen op te frissen en te weten wat we vieren en waarom…

Hebt u ook zulke gemengde gevoelens rond Kerst? Moet u ook naar 3, 4, 5 kerstfeesten? We hebben het dan nog niet over de nieuwjaarsdrinks. Ziet u ertegen op, en hoopt u stilletjes dat ze snel voorbij zullen zijn? Bent u na enkele dagen ook “feestmoe” en hoopt u dat het normale leven snel mag terugkeren? Voelt u ook hoe die massa’s reclamefolders een agressieve aanslag zijn op uw budget, en uw eindejaarspremie zo snel mogelijk uit uw zakken willen troggelen?

Het oorspronkelijke kerstverhaal vinden we terug in de evangelies, met name de eerste hoofdstukken van Mattheüs (de wijzen uit het Oosten en de kindermoord in Bethlehem) en Lukas (de volkstelling van Augustus en de herders in het veld). Dit een kleine 2000 jaar oude verhaal is geen zeemzoet sinterklaas-verhaaltje zoals het vaak wordt voorgesteld, maar barst van dramatische spanningen en zit vol dubbele bodems: de Zoon van God wordt geboren in een stal, (of een grot, of… wie was erbij?). De Messias van Israël vindt geen plaats in de herberg: de langverwachte verlosser is niet welkom bij het uitverkoren volk. De God van het heelal is niet gewenst in zijn eigen schepping. Eeuwenoude profetische voorspellingen worden vervuld, maar niemand herkent het.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here