Regen, vorst, smeltende sneeuw: tips voor rijden in de winter

Bent u – nu het buiten kouder wordt – wel voorbereid op de gevaren van winterse rijomstandigheden? Bridgestone stimuleert reizigers om hun auto klaar te maken voor het winterweer en hun rijvaardigheden in winterweer bij te spijkeren.

“Rijden onder winterse omstandigheden kan beangstigend en gevaarlijk zijn en is iets waar je je echt op moet voorbereiden”, aldus Jake Rønsholt, Corporate and Brand Communications, Bridgestone Europe. “Het draait niet alleen om de juiste uitrusting; het is ook belangrijk dat bestuurders weten hoe ze op de juiste manier op verschillende gevaren in de winter moeten reageren. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we niet alleen onze auto’s voorbereiden, maar ook onszelf.”

Hier volgen een paar belangrijke tips voor rijden onder winterse omstandigheden van Bridgestone en experts op het testcircuit van Bridgestone voor winterse omstandigheden in Vidsel, Zweden:

· Wanneer het koud wordt, is het tijd om over te stappen. Wanneer de temperatuur daalt, stap dan van uw zomerbanden over op winterbanden. Winterbanden zijn gemaakt van speciale materialen en zijn ontworpen om meer grip en veiligheid te bieden bij kou en vorst.

· Controleer bij het rijden onder moeilijke omstandigheden regelmatig de tractie of beschikbare grip. Wegomstandigheden kunnen in de winter in korte tijd of op korte afstand enorm veranderen. Trap het rempedaal voorzichtig in om te bepalen hoeveel grip u hebt en pas uw rijstijl indien nodig aan als reactie op de voortdurend veranderende wegomstandigheden.

· Maximaliseer beschikbare grip door handelingen afzonderlijk van elkaar uit te voeren bij het nemen van een bocht. Rem af tot een geschikte snelheid tijdens het rijden in een rechte lijn vóór een bocht. Zo kunt u alle beschikbare grip gebruiken om de bocht te nemen. Accelereer geleidelijk wanneer u het stuurwiel recht draait bij het uitkomen van de bocht.

. Vermijd het gebruik van de cruisecontrol op natte, gladde of besneeuwde wegen. Houd te allen tijde de controle over het accelereren en decelereren.

· Ga niet rijden wanneer het weer te verraderlijk lijkt. Veiligheid staat voorop.

“Eén van de belangrijkste factoren bij het starten, sturen of stoppen op ijs en sneeuw, zijn uw banden”, aldus Jake Rønsholt. “Het maakt geen verschil of u voorwielaandrijving, vierwielaandrijving of achterwielaandrijving hebt; uw auto zal onder winterse rijomstandigheden beter presteren wanneer deze zowel voor als achter is uitgerust met winterbanden.”

Winterbanden zijn ontworpen voor maximale prestaties bij lage temperaturen en op ijs en (smeltende) sneeuw. De banden zijn vervaardigd van een rubbermengsel dat zacht en soepel blijven bij lage temperaturen en van profielen met smalle groeven die meer “edge effect” hebben en meer grip op ijs en sneeuw bieden.

Bij eigen tests van Bridgestone en tests die zijn uitgevoerd door een onafhankelijke derde partij* is gebleken dat de remweg op sneeuw met zomerbanden drie keer langer kan zijn dan die op winterbanden! Maar winterbanden zijn niet alleen op een bevroren ondergrond effectiever dan zomerbanden, ze bieden ook meer grip en veiligheid onder alle winterse omstandigheden. Daarom adviseert Bridgestone, als bandenfabrikant, met klem winterbanden te gebruiken als het kouder wordt, niet alleen als het gesneeuwd heeft.

Een band voor alle omstandigheden

Bridgestone heeft haar positie op de winterbandenmarkt opnieuw gedefinieerd met de introductie van nieuwe producten en een uitgebreid assortiment eersteklas banden die zijn ontworpen voor alle typen winterse omstandigheden in Europa. Van gebieden met natte winters tot het koude, maar wisselvallige winterweer in Midden-Europa en de zware omstandigheden in Noord-Europa, Bridgestone heeft nu een geweldig presterend gamma voor nat, droog, (smeltende) sneeuw en ijs.

De ruggengraat van dit nieuwe winterassortiment is opgebouwd rondom recentelijk geïntroduceerde producten: de Blizzak LM-32 en Blizzak LM-80 (4×4 en SUV) met lamellen voor wisselvallige Midden-Europese winters.

Al deze banden zijn ontworpen met Bridgestone’s nieuwste winterprofiel en compoundtechnologieën en worden ondersteund door enorme R&D-investeringen en producttests op Bridgestone’s nieuwe testcircuit voor winterse omstandigheden in Noord-Zweden. Ze hebben ook sterke resultaten behaald bij winterbandentests van AutoBild, ADAC, ÖAMTC, TCS, ACE en GTÜ**.

*Test uitgevoerd door onafhankelijk testcentrum in opdracht van Bridgestone. Testbaan: compacte sneeuw, snelheid: 35 – 5 km/h, banden: 225/55 R16 95W Bridgestone premium (zomer) en 225/55 R16 99H XL Bridgestone met lamellen (winter), auto: Audi A4 sedan. “Test World”, Ivalo, Finland, april 2009.

** AutoBild 04-10-12. ADAC 27-09-2012. ÖAMTC, TCS, ACE en GTÜ september 2012.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here