Johan Stijlemans: afscheid van de eerste mobiliteitsschepen (deel2)

Aalst (M.Stas) Zes jaar terug werd Johan Stijlemans (Open VLD) de eerste schepen bevoegd voor Mobiliteit in Aalst. Een moeilijke zes jaar, waar het, braaf gezegd, niet zo gemakkelijk was om met de CD&V van vooral Uyttersprot en Van Lysebeth tot efficiënt bestuur te komen. Met de sociaal-democratische schepen van Openbare Werken en Wonen Ann Van de Steen werkte Johan Stijlemans graag samen. Er was een grote collegialiteit met haar. Ze vormden een uitstekend team voor alle projecten. Dat er ook kan samengewerkt worden, mag eens onderlijnd. We zouden straks nog geloven dat het in Aalst niet kan…

In 2007 begon Johan Stijlemans zonder dienst Mobilteit. Er was wel al een mobiliteitsambtenaar. Vandaag zes jaar later is er een volwaardige dienst een stad als Aalst waardig. Vijf geschoolde mensen geven het beste van zichzelf. En ze kregen en krijgen de kans om zich extra te vormen en te scholen. “Ann Van de Steen krijgt als nieuwe schepen van Mobiliteit een goed uitgebouwde dienst. Mensen die weten waar ze over spreken.”

Een stad vernieuwen, een stad in de vaart der volkeren brengen en houden, mobiliteit komt steeds om de hoek. Zeg maar dat in het Aalst van 2012 alles mobiliteit is…. maar mobiliteit is niet alles. Een historische stad met haar smalle stratenpatroon sinds de middeleeuwen, is niet gebouwd voor het vele verkeer van vandaag. Als daar dan nog eens een concentratie van vele grote scholen bijkomt, dan weet u het wel.

Onze stadkern is compact. Tot op de Grote Markt met de wagen komen, dat kan niet meer. Jan De Neve startte dat proces in de jaren ’70. Vandaag is eigenlijk de hele historische middeleeuwse stad autoluw of autoarm. We kunnen niet anders, ons stratenpatroon is eigenlijk een miserie voor de hedendaagse autogebruiker.” zegt schepen Stijlemans. We moeten leren te parkeren aan de rand van de oude stad en zullen moeten leren vijf à tien minuten te voet gaan naar de wagen. Wat zijn die vijf minuten als je drie à vier uur flaneerde om te shoppen….” In Johan Stijlemans heeft altijd wat een filosoof gezeten, met groene randjes. Zoveel is zeker. Ook een visionair. Al nemen niet alle Aalstenaars hem dat in dank af. Ook niet in zijn eigen partij.

Mijn droom, een volwaardige parkeergordel rond Aalst, komt naderbij. Er is volgend jaar de Hopmark. De Keizershallen moeten een nieuwe en aangepaste invulling krijgen. Er is de privé-parking in de Zonnestraat. Mensen kunnen parkeren op de Houtmarkt en in de Burcht. Er is de nieuwe parking aan deWerf onder het hopelijke Nieuw Administratief Centrum. Er is de Esplanade, waar misschien wel een ondergrondse parking kan komen. Er is de parking van het station. En op termijn is net over de Dender in samenspraak met Syral een parking mogelijk. Er komt in 2013 een duidelijk visueel systeem om te zien waar plaats is en waar niet.” Een schepen die eigenlijk wel gelukkig is dat hij voor Aalst iets mocht betekenen.

We kunnen er in Aalst niet naast, maar de minste werken die er zijn, groot of klein, hebben onmiddellijk invloed op de mobiliteit in de stad. Grote infrastructuurwerken beïnvloeden de perceptie van de mobiliteit in Aalst. Zo is het nu eenmaal.”

Schepen Stijlemans voorspelt dat het de komende jaren nog geen hemels paradijs zal worden in Aalst. “De Gentsesteenweg wordt heraangelegd en aangepast, de Brusselsesteenweg wordt door het gewest vernieuwd, Siesegem wordt ontsloten, de tunnel aan de Boudewijnlaan, er komt een nieuwe toegang voor het ASZ,… dit alles zal onmiskenbaar invloed blijven hebben op de mobilteit in de stad de komende jaren.”

Er zijn de afgelopen jaren veel inspanningen gedaan rond fietsveiligheid en de aanleg van heel wat veilige fietspaden, waarvan enkele dossiers ook in de komende jaren zullen worden gerealiseerd. Denk maar aan de Affligemdreef. Maar ook de Gentsesteenweg en de Brusselbaan krijgen meer veilige fietspaden.

Een droom zou zijn dat ik in mijn leven nog kan meemaken dat ooit het Eiland Chipka opnieuw tot leven komt in Aalst. Als Syral ooit zou weggaan, -er is daar vandaag geen sprake van-, kan daar opnieuw een woonwijk komen. Het hele gebied staat als woonwijk ingekleurd. De enige nieuwe woonwijk die we nog in de oude stad kunnen realiseren. Naast Immerzeel en Ten Rozen dat ook woongebied is, maar dat is dan ook al weer meer aan de rand van de oude stad. De oude straatjes op Chipka opnieuw aanleggen, een voetgangers- en fietsersbrug over de Dender, en de Dender opnieuw openleggen aan de Burchtstraat… het blijft voorlopig een droom. Maar meer en meer mensen kiezen opnieuw voor de stad. Ook senioren ontdekken dat wonen in het centrum van een stad als Aalst een opportuniteit heeft.”

Na 20 jaar schepen toch nog kunnen dromen over de toekomst… het belooft voor de oppositie die vanaf 2 januari lonkt.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here