NIEUWJAARSCONCERT IN GENTSE OPERA

 

Aalst (redactie/mas) Het nieuwe jaar zetten we dit keer niet in met Weense walsen maar met Rossini, Donizetti en Bellini. Ze zijn de heilige Drievuldigheid van het Italiaanse belcanto. Vocale virtuositeit wordt afgewisseld met ritmische energie en fonkelende zanglijnen.

In dit 24 karaat zangfeest horen we de Britse sopraan Jessica Pratt – die van London tot Pesaro de eerste keuze is voor het belcantorepertoire – en de Rossinispecialiste en mezzosopraan Marianna Pizzolato, die vorig seizoen iedereen ontroerde met haar Penelopevertolking in Il Ritorno d’Ulisse in Patria en regelmatig te horen is naast Anna NetrebkoMaestro Dmitri Jurowski toont dat hij ook in dit genre voor een bruisend concert kan zorgen.

De term belcanto wordt een hype in het midden van de achttiende eeuw en valt samen met het succes van de opera seria van Paisiello en Cimarosa. De pathos en de pure schoonheid van hun zanglijnen waren enkel realiseerbaar dank zij de overweldigende zangkunst van hun vocale uitvoerders. De zanger stond centraal. Als men in de achttiende eeuw ‘zanger’ zegt dan heeft men het in de eerste plaats over de castraat.

De eerste en misschien nooit overtroffen vertegenwoordiger en uitvoerder van de eerste vorm van wat men ‘belcanto’ is gaan noemen. Sommigen zien hem als de vertegenwoordiger van de hoogste vocale kunstvorm ooit ontwikkeld. De combinatie van een bepaalde fysiologie en een virtuoze zangtechniek creëert een uniek soort zanger die de helderheid van een knapenstem combineert met de kracht en adembeheersing van een volwassen perfect geschoolde zanger.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here