De nieuwe Audi TT laat de bolhoed-vorm van zijn voorganger grotendeels voor wat hij is, hij ziet er nu een stuk strakker en agressiever uit. Zijn koetswerk is gebaseerd op de door Audi ontwikkelde ASF-structuur (Audi Space Frame). Voor het eerst worden daarbij verschillende materialen naast elkaar gebruikt. 69 procent van het koetswerk bestaat uit aluminium. De stalen componenten, die goed zijn voor de overige 31 procent, bevinden zich achteraan en zorgen voor een evenwichtige verdeling van de aslasten. Met het oog op meer neerwaartse druk, komt vanaf een snelheid van 120 km/h een spoiler tevoorschijn uit de achterklep.

Ook de nieuwe Audi TT wordt aanvankelijk aangeboden als coupé met 2+2 zitplaatsen. Later volgt de Roadster. In de standaardconfiguratie biedt de dankzij de grote achterklep
gemakkelijk bereikbare koffer plaats voor 290 liter bagage. Door de rugleuning van de achterzetels neer te klappen, stijgt het koffervolume tot 700 liter. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van twee krachtige benzinemotoren. De 2.0 TFSI-viercilindermotor met rechtstreekse benzine-inspuiting en een
turbo ontwikkelt 200 pk. Met die motor snelt de TT met een manuele zes-versnellingsbak in slechts 6,4 seconden van 0 tot 100 km/u en kan hij een topsnelheid halen van 240 km/h. De atmosferische 3.2 V6 is goed voor 250 pk en stuwt de TT in 5,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid van de versie met die motor wordt elektronisch begrensd bij 250 km/u.

Beide motoren zijn aan een manuele zesversnellingsbak gekoppeld. Als optie zijn ze ook beschikbaar in combinatie met de dynamische S tronic-versnellingsbak met twee koppelingen. Terwijl de viercilindermotor de voorwielen aandrijft, wordt de kracht van de V6 met behulp van de quattro-vierwielaandrijving verdeeld tussen de voor- en de achtertrein.

Wat het onderstel betreft legden de ontwikkelaars de nadruk op de spoorverbreding en als optie is het hightechdempingsysteem Audi magnetic ride beschikbaar. In de olie van de schokdempers circuleren piepkleine magnetische deeltjes. Wanneer die onder elektrische spanning gebracht worden, passen ze de dempingskenmerken bliksemsnel aan. De adaptieve regeling zorgt al naargelang van de rijomstandigheden en de keuze van de bestuurder. Hij kan kiezen tussen een hoogstaand dempingscomfort en een sportieve dynamiek.

Tot de standaarduitrusting van de nieuwe Audi TT behoren een automatische klimaatregeling en een aan de onderkant afgevlakt sportstuur dat met leer bekleed is. De klanten kunnen kiezen uit een aantal hoogtechnologische opties, waaronder de dynamische bochtverlichting adaptive light en het parkeerhulpsysteem Audi parking systeem.

Op de nieuwe TT maakt een nieuwe generatie audio-installaties haar debuut. Die installaties worden gekenmerkt door hun ultramoderne ontvangst- en weergavetechnologie en door de intuïtieve bediening. De radio Chorus met een enkelvoudige cd-speler is standaard. Voor mobiele telefoons is een bluetoothinterface verkrijgbaar. De telefoonfunctie kan opgeroepen worden via de MMI, het multifunctiestuur of via spraakbediening. De bediening van het als optie beschikbare navigatiesysteem is gebaseerd op die van het MMI-systeem uit de Audi's A6, A8 en Q7.

De nieuwe Audi TT Coupé zal in voorverkoop beschikbaar zijn vanaf eind april. De eerste leveringen zullen plaatsvinden in de loop van september 2006. (http://www.auto-test.be)

[img]www.belg.be/ws/i_nieuws/audibolgr.jpg[/img]