Hevige gevechten om eu-domeinnamen

Deze ochtend vrijdag 7 april streden ruim 1500 registrars bij de server van .eu-uitgever Eurid, om namens honderdduizenden klanten de door hen felbegeerde domeinnamen in de wacht te slepen. Het werd een ware landrush. De nieuwe domeinnamen, die uitsluitend voorbehouden zijn aan bedrijven en inwoners van de Europese Unie, zijn erg gewild.

De introductie verliep in 3 fases, waarvan de eerste fase op 7 december van start ging. Gedeponeerde merken konden vanaf die dag met voorrang vastgelegd worden als een .eu-domeinnaam. Slimme investeerders betaalden duizenden euro's om populaire woorden als merk vast te leggen en met voorrang als .eu in te dienen. Zo kon het gebeuren dat woorden zoals sex.eu, hotels.eu en travel.eu in enkele seconden al vergeven waren. De tweede fase, waarbij onder andere bedrijfs- en handelsnamen geregistreerd werden, ging op 7 februari van start. Deze was een stuk minder spectaculair, omdat hier geen ruimte was om een truc toe te passen. In totaal werden in deze twee fases ongeveer 245.000 domeinnamen aangevraagd.

Vrijdagochtend werden in een uur tijd ruim 300.000 domeinnamen aangevraagd en de teller loopt nog. AlphamegaHosting.com paste een slimme techniek toe om zoveel mogelijk namen binnen te halen. "Ons eerste geheime wapen is dat we onze .eu-bestelservers in hetzelfde datacenter in Brussel geplaatst hebben waar ook de registratieserver van Eurid staat. Wij zaten er dus letterlijk bovenop. Om de kansen voor onze cliënten nog verder te verbeteren, verdeelden we onze lange lijst .eu-aanvragen over meerdere korte lijsten. En met succes, want ongeveer 80 procent van alle domeinnamen die we vrijdag hebben doorgegeven is succesvol
geregistreerd. En dat zou heel wat lager geweest zijn als we slechts één lange lijst hadden. We hebben vandaag duizenden cliënten erg blij kunnen maken." aldus Chris Vermeulen, directeur van AlphamegaHosting.com.

Nu de introductie achter de rug is, is .eu gewoon één van de vele domeinnaamsoorten zoals .com, .nl en .be. Hoe populair .eu zal worden is moeilijk te zeggen, maar Vermeulen verwacht dat de populariteit na verloop van tijd die van .com zal benaderen. "De domeinnaamhouders hebben flink geïnvesteerd om de gewenste namen in bezit te krijgen. Ik verwacht dat ze deze ook gaan gebruiken en dat we snel de eerste .eu's voorbij zullen zien komen in TV-commercials, advertenties en visitekaartjes. Nog een laatste tip: Ook al heb je de introductie
misschien gemist, het is de moeite waard om alsnog te kijken wat er allemaal nog vrij is."

LAAT EEN REACTIE ACHTER