Vijf voor twaalf voor exporteurs die gebruik maken van luchtvracht

Op 29 april 2013 treedt de gewijzigde regelgeving omtrent de beveiliging van luchtvracht volledig in werking. Vanaf dan moet elke exporterende onderneming die luchtvracht wil vervoeren en niet beschikt over een status zoals ‘Bekende Afzender’ (= Known Consignor) zijn exportactiviteit 100% laten screenen. “Een veilige export is uiteraard een goede zaak, de regelgeving en de impact ervan zijn echter nog onvoldoende gekend. 80% van de exporterende bedrijven werkt met luchtvracht, slechts enkele tientallen hebben vandaag dat nieuwe statuut al bekomen: dat is een teken aan de wand,” zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Dat deze verandering er aan komt is bij de overheid al lange tijd gekend. UNIZO vreest alleen dat door een gebrek aan communicatie over de verandering, er een bottleneck bij het verwerken van de aanvragen zal optreden. “Zaken die per luchtvracht vervoerd worden zijn meestal ‘tijdskritisch’, elke vertraging kost dus zeer veel.” De FOD Mobiliteit wordt gevraagd duidelijke informatie en opleidingen te verstrekken op maat van de KMO en voldoende mankracht in te zetten voor de audits. DHL Express en UNIZO starten ondertussen al samen een sensibiliseringscampagne en een informatief seminarie.

Uit onderzoek van UNIZO Internationaal en DHL Express bij 380 internationaal actieve KMO’s blijkt dat bijna 83% van de internationaal actieve ondernemingen op zeer regelmatige basis via luchtvracht verzendt. 70% daarvan omschrijven deze luchtvracht als “tijdskritische zendingen”. Onvoldoende kennis aangaande de noodzaak en het verwerven van dit statuut dreigt nu exporterende bedrijven in problemen te brengen.

Wetgeving

De wetgeving rond het nieuwe statuut dateert al van 4 maart 2010 en is het gevolg van een Europese richtlijn (Verordening EU 185/2010). Alle Europese lidstaten staan voor de deadline van 29 april 2013. Vandaag zijn in België slechts enkele tientallen bedrijven geaccrediteerd door de FOD Mobiliteit, Directoraat-Generaal der Luchtvaart en opgenomen in de EG-gegevensbank van Bekende Afzenders. Slechts 1,2% van de respondenten antwoordde dat ze de aanvraag bij de FOD Mobiliteit effectief indienden. In Frankrijk hebben al tienduizend bedrijven het nieuwe statuut aangevraagd, in Nederland zo’n vierduizend. Beide landen doen het ook met meer dan 300 registraties beduidend beter dan België. Bovendien heerst er veel onduidelijkheid over de mogelijkheid om aan alle vereisten van ‘Bekende Afzender’ te voldoen: zo is één van de vereisten een opleiding veiligheid voor personeel, maar blijkt er in België momenteel geen opleiding beschikbaar.

Sensibiliseringscampagne door UNIZO en DHL Express

De impact van de vernieuwde status van Bekende Afzender is weinig of niet gekend. Daarom lanceerden UNIZO Internationaal en DHL Express een sensibiliseringscampagne voor KMO’s. Peter Dewolf, Director Security van DHL Express: “De verandering in de wetgeving is verregaand voor exporterende bedrijven, vooral voor KMO’s is dit niet eenvoudig. Veel KMO’s denken bovendien in orde te zullen zijn omdat ze het oude statuut van Bekende Afzender toegekend door ‘Regulated Agent‘ (of Erkend Agent) hebben. Maar vanaf 29 april 2013 is dat niet meer geldig. Vanaf dan geldt enkel het nieuwe statuut toegekend door de FOD Mobiliteit Directoraat-Generaal der Luchtvaart.“

Onduidelijkheid troef: getuigenis ondernemer

Bovendien heerst er veel onduidelijkheid over de uitvoering van de nieuwe wetgeving: wat zijn de voorwaarden om de status ‘Bekende Afzender’ te verkrijgen, wat houdt de audit in van FOD-Directoraat-Generaal der Luchtvaart, waar kan opleiding opvolgen en zo meer.
Griet De Schouwer, zaakvoerder van De Schouwer NV, voert onder meer witloof uit naar Japan. Op vraag van haar expediteur doorloopt ze momenteel de procedure voor het nieuwe statuut: “De aanvraag is gedaan, nu moet ik me voorbereiden op de audit. Het blijft zeer onduidelijk wat ik moet doen om die te doorstaan. Zo spreken de richtlijnen over een afgesloten ruimte voor de verpakking van de goederen. Maar mijn witloof vertrekt vanop het veld van de producent direct naar het vliegtuig. Hoe los ik dat op? Ik verkoop een vers product, vertragingen door screening zijn dus al zeker geen optie.”
De ondernemersorganisatie vraagt daarom aan de FOD Mobiliteit duidelijke informatie & opleidingen te verstrekken op maat van de KMO en voldoende mankracht in te zetten voor de audits. Zelf lanceert de ondernemersorganisatie in samenwerking met DHL Express op 29 november een seminarie over het nieuwe statuut.

Voor meer info over het seminarie zie website www.unizo.be/bekendeafzender inschrijven kan vanaf 5 november.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here