Infrabel en NMBS bundelen krachten in gezamenlijk herfstplan

foto Infrabel/belg.be
foto Infrabel/belg.be

Aalst (redactie/mas) Elk jaar opnieuw, in de herfst, hebben de treinen last van vallende bladeren op het spoor. Het sap van de bladeren zorgt ervoor dat er minder grip is op de sporen. Daardoor geraken de treinen moeilijker vooruit en wordt ook de remafstand groter. Ook ijzel aan de bovenleiding kan de stroomafname bemoeilijken.

Om zo goed mogelijk te anticiperen op mogelijke problemen en deze ook zo snel mogelijk op te lossen, lanceren infrastructuurbeheerder Infrabel en de spoorwegmaatschappij NMBS hun gezamenlijk herfstplan.

« reinigingstreinen » : uniek in Europa

Iedereen weet dat voorkomen beter is dan genezen. Daarom zet Infrabel elk jaar preventief speciale treinen in om de sporen te reinigen. Vanaf 21 oktober rijden 3 reinigingstreinen ’s nachts en tijdens het weekend om de belangrijkste spoorlijnen van ons land te behandelen. Tot 5 keer per week zullen onze treinen ingezet worden op spoorlijnen in bosrijke gebieden en op spoorlijnen met een steile hellingsgraad. Platgedrukte bladeren en het sap dat ze afscheiden, zorgt voor een dunne, gladde laag op de sporen. Daardoor hebben de treinen minder grip en wordt ook hun remafstand groter.

Om de bladeren van onze sporen te verwijderen, gebruikt Infrabel een reinigingstrein die water, onder hoge druk, op de sporen spuit. Daarnaast zet de infrastructuurbeheerder, voor het tweede jaar op rij, ook 2 treinen in die de sporen optimaal reinigen door een speciaal systeem van wrijving en remming waardoor de wielen van de trein de gladde laag van de sporen schraapt.

Dit jaar zullen deze reinigingstreinen ook 50% meer sporen behandelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Onnodig te zeggen dat dit goed is voor de veiligheid en de stiptheid van de treinen.

Speciale netten om vallende bladeren op te vangen

De technische ploegen van Infrabel zullen ook dit jaar netten ophangen naast het spoor om de vallende bladeren op te vangen. Vorig jaar was dit nog een pilootproject. Maar omdat de resultaten positief zijn, wordt het project verlengd.

Zo hangen er netten (2×200 meter) langs de spoorlijn L162 (Namen-Luxemburg) ter hoogte van Assesse (in de provincie Namen).

Meteoservices

Infrabel werkt opnieuw samen met Meteoservices. De weerdienst stelt een zogenaamde “gladheidsindex” op voor de sporen. Door die index weet Infrabel veel beter op welke plaatsen er zich problemen kunnen voordoen waardoor er snel en ruim op tijd gepaste maatregelen kunnen genomen worden.

Technologische maatregelen NMBS

Ook NMBS beschikt over diverse maatregelen om de typische herfstproblemen de baas te kunnen. Zo zijn de locomotieven uitgerust met een zandstrooier aan de wielen, die manueel of automatisch kan bediend worden. Bij het activeren van dit systeem komt een combinatie
van zand en metaaldeeltjes op de sporen terecht zodat de trein indien nodig meer grip krijgt.

Daarnaast krijgen de treinbestuurders bij het vertrek van de trein technische ondersteuning van een antislipsysteem dat geïntegreerd is in het rollend materieel. De remmen zijn verder uitgerust met een ABS-systeem om het blokkeren van de wielen te voorkomen. Bovendien legt NMBS nog lege treinen in om de gladheid van het spoor te verminderen, evengoed als
om de bovenleiding zoveel als mogelijk te ontijzelen.

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here