Test-Aankoop dient klacht in tegen groot aantal fitnesscentrums

Test-Aankoop is niet te spreken over de gang van zaken bij fitnesscentrums omtrent hun contractvoorwaarden, dit wat betreft de opzeggingstermijnen van drie maanden, stilzwijgende contractverlengingen, onredelijke verplichtingen wanneer door verhuizing of ziekte het contract wordt onderbroken …

De lawine van klachten die Test-Aankoop via zijn Contact Center over fitnesscentra ontvangt, deed al vermoeden dat vele van die centra onrechtmatige bedingen hanteren. Dat vermoeden wordt bevestigd nu de consumentenorganisatie de algemene voorwaarden van een aantal centra tegen het licht heeft gehouden.

In één jaar tijd ontving de consumentenvereniging bijna 520 klachten van gedupeerden. De problemen doen zich doorgaans voor wanneer klanten hun contract willen opzeggen of wanneer ze door overmacht een tijdje of langer niet kunnen sporten. Gezien de vele onrechtmatige bedingen in de algemene voorwaarden stelt Test-Aankoop een aantal fitnesscentra in gebreke en roept de FOD Economie op tot doortastende controles.

Het is wellicht niet de eerste zorg van mensen die willen gaan fitnessen, om alle kleine lettertjes van de algemene voorwaarden te lezen. Test-Aankoop deed die oefening voor een aantal centra, maar stootte daarbij meteen op obstakels. Sommige fitnesscentra publiceren hun contractvoorwaarden weliswaar op hun website, maar bij andere zijn ze enkel ter plaatse te raadplegen en krijgt de potentiële klant ze dus niet mee naar huis. Het hoeft bijgevolg niet te verbazen dat de meeste mensen die een abonnement nemen in een fitnesscentrum, niet weten wat hun handtekening onder dat contract allemaal impliceert. Bron: Test-Aankoop

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here