STREEKPRODUCT.BE: EEN LABEL MET TOEKOMST.

Aalst (redactie/mas) “In Aalst brachten de huisvrouwen hun vlaaien naar de bakker, die ze dan in de oven bakte. Hoe ze wisten welke vlaai van wie was? Ze schreven de naam onderaan de potten,” vertelt Leen Chiau van de dienst Toerisme van de stad Aalst. In Aalst maken ze hun vlaaien helemaal anders dan die in Limburg. Elke streek heeft zo zijn eigen unieke tradities.

“Toen ik in ’61 startte met mijn slagerij, maakte ik ‘bloewost’ en die verkocht voor geen meter. Bleek dat ze in Anderlecht toch andere pensen aten dan in de Vlaanders…,”vertelt Landuyt. Maar met een leuk verhaal alleen geraak je er niet. Ook andere factoren spelen een rol.

Enkele tips:
– Streekproducten maken iets los bij de consument. Zoek dus net die elementen in je verhaal die dat emotionele naar boven halen: een mooie familiegeschiedenis, de zoektocht naar het recept… Dan is het kwestie van je verhaal te vertellen. Dat kan perfect aan de hand van het label streekproduct.be, waarmee je meteen het regionale overstijgt.

– Pak letterlijk uit met je verhaal en zorg voor een authentieke verpakking. De koekjesdozen van Destrooper zijn nog bijna hetzelfde als die van 100 jaar geleden. “We veranderen zo weinig mogelijk. Recent hebben we wel het kleur van het logo aangepast, van een donkerblauw logo naar een gouden, zodat het nog meer opvalt,” aldus Peter Destrooper.

– Kies voor een nicheproduct. Op het bedrijf Agra Claessens in Moerzeke kweken ze de Moese patat. “Patatjes zijn voor ons net iets meer dan een simpel basisproduct. We kozen voor de Moese patat omdat bijna niemand die nog kweekt. Het streekproduct past helemaal binnen onze filosofie van kleinschaligheid en kwaliteit.” Dat wordt ook doorgetrokken in de verpakkingen: die zijn er enkel in het klein. Je kan ter plekke je kilo Moese patat gaan kopen.

– Zet uw product in een hedendaagse context. Laat een jonge, beloftevolle chef een recept uitdokteren met uw product in de hoofdrol. Of laat onderzoeken met welke smaken jouw product goed combineert. Of organiseer een workshop, zoals bakkerij Hendrickx doet met zijn Lierse vlaaikes.

De toekomst is aan de …
Licentiehouders van het label streekproduct.be aanvaarden geen compromissen. Niet wat de grondstoffen betreft, niet wat de productiewijze betreft. Een zekere koppigheid is de meeste producenten dan ook niet vreemd. En dat is maar goed ook. Net dat maakt het label streekproduct.be geloofwaardig. “Streekproducten zijn een belofte voor de toekomst,” aldus culinair journalist Marc Declercq. Ook voor jouw toekomst?

Lees alles over het label en hoe je een licentie verkrijgt op www.streekproduct.be.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here