Top 10 meest gemaakte fouten bij websites

Slechte navigatie op nummer één: Inconsistente navigatie is de meest voorkomende fout bij het ontwerp van websites en ook de leesbaarheid laat vaak te wensen over. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door adviesbureau Indivirtual naar de gebruiksvriendelijkheid van Nederlandse websites. Voor het onderzoek hebben usability experts van Indivirtual 35 websites van onder meer ministeries, banken, online winkels, omroepen en verschillende bekende bedrijven beoordeeld op verschillende criteria.

Op basis van de onderzoeksresultaten stelde Indivirtual een top 10 samen van meest gemaakte fouten:

Inconsistente navigatie
Slechte leesbaarheid
Geen duidelijke homeknop
Onaangekondigd op andere websites terecht komen
Te lange en irrelevante teksten
Pop-ups
Onduidelijke naamgevingen
Geen of slechte contactinformatie
Niet bruikbaar voor alle browsers
Slechte zoekfunctie

De nummer 1 notering voor inconsistente navigatie verbaast Ian Zein, managing director van Indivirtual: "Een gestructureerde navigatie is één van de belangrijkste onderdelen van een site en biedt de bezoeker houvast. Op veel websites verspringt het hoofdmenu ineens naar een ander gedeelte van de pagina en is de vormgeving anders. We zagen dit voornamelijk bij de achterliggende pagina's die verschilden van de homepage."

Met name zaken die erg voor de hand zouden moeten liggen, blijken juist een zwak punt van veel websites. Zo zijn leestekens vaak te klein en is door het gebruik van kleur de tekst moeilijk leesbaar. Ook gaan veel websites ervan uit dat bezoekers weten dat het bedrijfslogo de knop is om terug te keren naar de homepage. Opvallend was dat sommige bedrijven voor de contactinformatie denken te kunnen volstaan met slechts een e-mailformulier.

Irritatiefactoren
Belangrijke irritatiefactoren voor bezoekers zijn pop-ups en het feit dat ze ongemerkt doorgelinkt worden naar andere websites. Indivirtual merkte dat dit laatste vooral het geval is bij websites van overheden. Zein: "Het is geen probleem om extern te linken vanaf een pagina, maar geef dan wel duidelijk aan dat de bezoeker op een andere site terechtkomt. Iemand zonder waarschuwing doorlinken, brengt alleen een hoop verwarring met zich mee. De meeste bezoekers klikken toch weer zo snel mogelijk op de back-knop."

Verlies bezoekers
Als laatste zag het onderzoeksteam dat het belangrijk is dat sites met meerdere browsers functioneren. "De tijd dat 95% van de bezoekers gebruik maakt van Internet Explorer is voorbij. Browsers als Firefox en Safari winnen snel terrein. Het is daarom belangrijk dat een website minimaal bruikbaar is in de populairste browsers. Wij concluderen dat nog een groot aantal Nederlandse sites niet functioneren met Firefox. Dit kan een bezoekersverlies van 20% opleveren", aldus Zein.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here