In Vlaanderen staan momenteel bijna 1200 flitspalen

In Vlaanderen staan momenteel bijna 1200 flitspalen. Op nauwelijks enkele jaren tijd zijn ze uitgegroeid van een curiosum tot een van de hoekstenen van het handhavingsbeleid. Een recente studie van het Steunpunt Verkeersveiligheid bewijst dat flitspalen wel degelijk effect hebben: sinds hun komst daalde het aantal snelheidsovertredingen en ongevallen fors. Vlaanderen maakt dus de juiste keuze, investeren in verkeersveiligheid loont!

In de eerste plaats is er de terugval van het aantal doden en gekwetsten, hetgeen niet alleen heel wat menselijk leed bespaart, maar uiteraard ook een economisch voordeel oplevert. Daarnaast zijn er de meerinkomsten die voortkomen uit de boetes. Die boetes komen terecht in het federale Verkeersveiligheidsfonds (het vroegere Verkeersboetefonds) en worden daarna herverdeeld onder de lokale politiezones. En bij deze herverdeling loopt het al jarenlang grondig fout. De verdeelsleutel die wordt gehanteerd, speelt immers zeer sterk in het nadeel van Vlaanderen. Van het geld dat terugvloeit naar de steden en gemeenten, gaat maar 54 % naar Vlaanderen. En dit terwijl Vlaanderen goed is voor 83 % van de inkomsten. Een Vlaming betaalt per jaar gemiddeld 25 euro aan boetes, een Waal slechts 16 euro. Dit is niet zo verwonderlijk als je weet dat er in Vlaanderen bijna 1200 flitspalen staan, terwijl dit er in Brussel en Wallonië nauwelijks enkele tientallen zijn.

Hetgeen de Belgische staat haalt uit Vlaamse verkeersboetes moet evenredig terugvloeien naar de Vlaamse steden en gemeenten zegt de N-VA en eist daarom de volledige overheveling van het Verkeersveiligheidsfonds naar de deelstaten, zodat deze zelf de gemeenten kunnen belonen volgens de inspanning die ze leveren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here