Joke Quintens, Ondervoorzitter sp.a

De campagne als feest van de democratie

“Je kan me herkennen aan mijn wallen.” Makkelijk om dezer dagen ergens af te spreken met onbekenden. De circa zesduizend sp.a’ers die ergens in Vlaanderen kandidaat zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen zullen ongetwijfeld weten wat ik bedoel, ons legertje militanten ook. Nog vijf lange dagen en dan volgt hopelijk de bekroning van ons werk. Sommigen zullen me gek verklaren, maar ondanks het slopende werk, de slapeloze nachten en de eindeloze wallen zal ik de verkiezingscampagne missen als ze voorbij is.

Natuurlijk is een campagne pas echt geslaagd als ze zondag een topresultaat oplevert. En ik ga daar niet onnozel over doen: het wordt bibberen. Maar toch durf ik nu al zeggen dat deze verkiezingscampagne een écht feest van de democratie was. Ik heb de belangrijkste dingen die ik heb onthouden op een rijtje gezet:

1. Verkiezingsdebatten zijn de nieuwe rockconcerten:
Iedereen organiseert tegenwoordig een verkiezingsdebat. Dat zou tot een indigestie kunnen leiden, maar het omgekeerde was waar. Soms volle zalen, soms zelfs debatten die al op voorhand waren ‘uitverkocht’, soms halflege zalen, altijd een geïnteresseerd en bewogen publiek. Politiek lééft, is bijna hip, en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

2. De kiezer zit op uw schoot:
Nog nooit zoveel één-op-één-discussies over Genk gehad als tijdens deze verkiezingscampagne. Of het nu op straat, via mail of via de sociale netwerken was, de kiezer was altijd heel erg dichtbij. En hij wilde antwoorden op zijn vragen, heel concreet. Met een ‘neen’ of een afwijkende mening kunnen ze leven, met een rad voor hun ogen niet. In deze superdirecte democratie ontsnap je niet meer met een vaag, nietszeggend antwoord dat iedereen tevreden stelt. Een uitstekende evolutie.

3. Mensen lezen uw programma wél:
Verkiezingen zijn altijd een beetje folklore, zeker lokale verkiezingen. Lelijke affiches, mooie affiches, creatieve vondsten, flauwe vondsten, vrijwilligers met briljante ideeën, dure reclamebureaus met saaie ideeën, keuze genoeg. Maar veel meer dan zes jaar geleden draaide deze campagne rond de inhoud, was ze een botsing van voorstellen en ideeën. En ons verkiezingsprogramma bleek overal bijzonder goed gekend. Concrete, onderbouwde, realistische, vooruitziende verkiezingsprogramma’s zijn het handelsmerk van sp.a. Maandag kunnen we zo mee aanschuiven aan de onderhandelingstafels, onze blauwdruk voor de bestuursakkoorden van de komende zes jaar ligt al klaar.

4. Ga elke dag op café:
Geef toe, er bestaan ergere tips. Maar het is oh zo eigen aan verkiezingscampagnes: kandidaten duiken plots op in straten en buurten die ze tot voor een paar weken niet eens wisten liggen. Liefst met een hele hofhouding, allemaal getooid in hetzelfde jasje, en als het even kan ook nog met een horde journalisten in hun kielzog. Door dat soort nummertjes kijkt de kiezer onverbiddelijk door. Het is een cliché, maar een campagne duurt zes jaar. Ga elke dag op café, niet alleen de weken voor de verkiezingen.>

De laatste loodjes wegen het zwaarst. Veel kiezers zijn tot op de allerlaatste seconde onbeslist, met een goeie, positieve campagne kan je mensen altijd nog over de streep trekken. Alleen, niemand weet welk effect de campagne precies heeft. Niemand weet hoeveel procent van onze totale uitslag we te danken hebben aan onze campagne. Niemand weet wat werkt en wat niet. Dat is frustrerend, maar het is ook geruststellend dat campagne voeren geen exacte wetenschap is. Het enige wat we zeker weten is dat een geslaagde campagne een mix is van strategie, eerlijkheid en zweet.

En wat de kiezer ook beslist, begin zondagavond al aan uw campagne voor 2018. Op café, met een frisse pint. Of veel frisse pinten. U hebt het verdiend.

Joke Quintens, Ondervoorzitter sp.a

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here