Audi RS4 Avant en Cabriolet: powerkoppel

Met zijn RS-series houdt Audi er dezelfde filosofie op na als de M-series van BMW en de AMG-versies van Mercedes-Benz modellen: stouw een bestaand model vol met met onfatsoenlijk veel pk's, pas het onderstel en de reminstallatie aan en dan heb je een supersnelle maar toch nog redelijk discrete auto.

Zelf omschrijft Audi zijn nieuwe RS4 Avant en RS4 Cabrio als atleten in burgerkleding. Specifieke kenmerken van de RS4 zijn de verbrede wielkasten, de bumpers met bijkomende luchtinlaten en honingraatvormig radiatorrooster, verbrede deurdrempels en bijpassende beschermprofielen onderaan de deuren, een dubbel ovalen uitlaateindstuk, nieuwe vijfarmige aluvelgen van 18 duim (19-duimsvelgen met 7 dubbele armen als optie), RS4-logo voor- en achteraan en op de flankbeschermlijsten, sierlijsten uit mat aluminium De RS4 Avant is net zoals de berline 30 mm verlaagd. Samen met de ruimere spoorbreedten bezorgt die verlaging de wagen een gedrongener uiterlijk.

Op de RS4-modellen trekt Audi voor de eerste keer voluit de kaart van een rechtstreeks ingespoten benzinemotor met een hoog maximumtoerental. Bij 8.250 t/min. ontwikkelt deze motor van 4.163 cm3 420 pk. Daarmee beschikt hij over een vermogen per liter dat de voor een seriewagen magische grens van 100 pk overschrijdt. Zijn maximumkoppel van 430 Nm wordt bereikt bij 5.500 t/min., maar 90 % daarvan is ook beschikbaar in het ruime toerentalgebied tussen 2.250 en 7.600 t/min.

De prestaties liegen er niet om. De Avant en de Cabriolet spurten in 4,9 s van 0 tot 100 km/h. Bij 250 km/h komt een elektronische begrenzer tussenbeide. Om dat enorme potentieel te benutten en te beheersen doet Audi een beroep op de jongste generatie van de quattro permanente vierwielaandrijving, met dynamische asymmetrische verdeling van het koppel, alsook op het Dynamic Ride Control-systeem dat koetswerkbewegingen (overhellingsneiging en stampbewegingen) dempt.

Beide modellen komen deze zomer op de markt, net op tijd om op de boulevard m'astuvu te gaan cruisen!

Met medewerking van http://www.auto-test.be

[img]www.belg.be/ws/voertuigen/audirs4.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here