UNIZO veroordeelt spoorstaking en ondersteunt carpool actie

Woensdag 3 oktober, de dag van de aangekondigde spoorstaking, organiseert UNIZO een carpoolactie in samenwerking met www.carpoolplaza.be. UNIZO vraagt verder een minimale dienstverlening zoals die al bestaat in andere Europese landen. “Argumenten als zou dat organisatorisch moeilijk zijn, houden geen steek. Minimaal transport wordt in andere Europese landen probleemloos gegarandeerd. Alleen in België kan een treinstaking het land gijzelen,” reageert UNIZO. De kostprijs voor de abonnees voor het onderbreken van het treinverkeer raamt UNIZO al op minstens 1,96 miljoen euro. Die berekening geldt alleen voor het personenvervoer, de economische kost van de staking van het goederenverkeer, de langere files en mensen die niet of later op het werk geraken, komen daar gewoon bovenop. “Om hun punt duidelijk te maken, verlammen de spoorvakbonden zonder veel nadenken het bedrijfsleven. Het doelt heiligt deze middelen al heel lang niet meer,” reageert UNIZO topman Karel Van Eetvelt.

Het ongenoegen over de spoorstaking komt bovenop het recordaantal klachten bij de NMBS, de falende stiptheid en de overvolle treinen,… Gebruikers verwachten daarentegen betrouwbaarheid en kwaliteit van het openbaar vervoer. De overheid, zowel Vlaams als Federaal, levert sinds jaar en dag inspanningen om woon-werkverkeer aan te moedigen via het openbaar vervoer. Daartoe worden allerhande inspanningen geleverd. Zo is de 80/20-regeling, waarbij de werkgever 80% van een treinabonnement voor woon-werkverkeer betaalt en de overheid de resterende 20% bijlegt, volgens UNIZO een mooi initiatief. In het Pact2020 engageerde – ook de vakbonden – zich om 40% van het woon-werkverkeer op een duurzame manier te laten gebeuren. “Alleen ondergraven de vakbonden op deze manier elke vorm van positieve promotie van de spoorwegdiensten en een beter woon-werkverkeer,” zegt UNIZO.

Berekening kostprijs
Voor de berekening van de kostprijs, vertrekt UNIZO van de vaste abonnementen die die dag niet gebruikt kunnen worden. Volgens het jaarverslag van de NMBS 2011 zijn er naar schatting 410.000 abonnees. De gemiddelde afstand woon-werk verkeer met de trein bedraagt bovendien 38,45 km. De kostprijs voor een abonnement van die afstand (37km-39km) komt in 2012 op 1151 euro. De totale kost van deze stakingsdag alleen al voor de abonnees, komt zo op 1,96 miljoen euro : 410.000 abonnees maal de 1151 euro kost per abonnement, gedeeld door het aantal werkdagen (240). “Met haar staking doet de NMBS op een dag zo al minstens 1,966 miljoen euro verloren gaan,” besluit UNIZO.

Carpoolactie via carpoolplaza.be
De ondernemersorganisatie doet bijkomend een constructieve oproep aan alle bedrijven en werknemers met een wagen om die ter beschikking te stellen van wie woensdag geen beroep kan doen op de trein. Om mogelijke chauffeurs en passagiers vlotter samen te brengen, werkt UNIZO hiervoor samen met Carpoolplaza. Via www.carpoolplaza.be kunnen werkwilligen zich registreren om samen te rijden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here