Nog 23 keer slapen…. Verkiezingscolumn.

Elke verkiezing heeft zijn nieuwigheden. Ook deze. De nieuwe media wordt als nooit tevoren ingeschakeld. Facebook, Twitter, gsm-verkeer, zelfs elektronische panelen waar de kandidaten wisselen zoals het waspoeder wisselt met chocotoffs… De burgemeester laat zelfs het hele telefoonboek afbellen…

En toch blijft het stil in Aalst. Nog 4 weekends en drie volle weken. En het blijft stil. Het zal er de laatste week ‘bosj’ op zijn in de brievenbussen. Gratis tip van een vriend-spindoctor: “wacht niet tot de laatste dagen, want de mensen gaan teveel zien, en het niet meer lezen.”Bij Noël Slangen kost dit advies veel geld. Maar no paniek, wie voor school of studie een pakketje moet samenstellen, er zal genoeg zijn, in alle kleuren en hopelijk zonder geuren.

De eerste brieven zijn er. Te vroeg? Nu hebben we nog tijd om te zien dat Vera Van der Borght en Johan Stylemans, de lijstduwers van open VLD, samen op de wip zitten. De wip van Park Schelfhaut in de Zonnestraat bij nader onderzoek. Johan zijn park. Vera haar dada in het Vlaamse parlement voor welzijn en dus voor senioren. Johan Stylemans is geen tafelspringer, geen haantje-de-voorste, maar in stilte heeft hij toch wel wat werk verzet… En met een visie op ruimtelijke ordening en dossierkennis… En ’t is een knappe foto… geen klassieker…

Je moet het maar meemaken. In je eigen partij voor schepen van immobiliteit uitgemaakt worden en dan, op een politiek debat van de Fietsersbond, horen dat je het nog zo slecht niet gedaan hebt, als eerste schepen van mobiliteit ooit in onze Keizerlycke Stede. Vanuit het niks begonnen. Vandaag is er een volwaardige dienst. Nu nog het geld om de mensen te mobiliseren zich anders te verplaatsen.

Dat Aalst achterop bengelde in de cijfers wat de immobiliteit betreft, ja,… werd er net niet geteld toen het Vlaams Gewest en de dienst Waterwegen overal te gelijk bezig waren? ’t Is dan gemakkelijk het op een open VLD-schepen te steken, als een CD&V-minister eigenlijk verantwoordelijkheid draagt. Er is in een stad toch een primus-inter-pares, een voorzitter? We noemen dat in het Nederlands én in het Vlaams: de burgemeesters. In t Oilsjters, den berresmiester, en na voldoende gerstenat den bessemiester. Maar dat is in de letterlijke betekenis van het woord al 24 jaar geleden.

Een burgemeester moet burgemeester zijn, mag burgermoeder en burgervader zijn, maar moet als het moet de burgemeester zijn. Meer en meer horen we, ook in oranjemiddens, off the record uiteraard, dat daar misschien wel het probleem van de laatste zes jaar ligt… Een burgemeester die te weinig burgemeester was. Teveel in haar fractie, en te weinig boven het college… de haat van 18 jaar oppositie onder Anny en paars moet diep gezeten hebben… en misschien nog wel zitten… Katholieken zien dan snel de schaduw van de loge. Ja, wie in God gelooft, moet er de duivel bij nemen. Geen God zonder Duivel. “Elk voordeel heb zijn nadeel” zei die grote Ajaxied. Johan voor de vrienden.

In fietserskringen is het ook Johan voor de vrienden. Johan Stylemens… Zijn analyse over de files op de Wallenring en aanpalende stadsdelen kreeg instemmend geknik op alle banken. Zelf de N-VA’er Van Dorpe bewoog positief. De rolstoelgebruiker van de CD&V ging zelfs 180° tegen haar eigen partij in… ’t Zijn tsjeeven hoorde ik in de zaal. Eigenlijk zijn het in Aalst bokken. Maar je moet dat kunnen. A schrijven in je programma, en B laten zeggen door een kandidate in een debat. ‘Da kaan in Oiljst allien’…

Zolang vooral moeders en ook wel enkele vaders hun bloeikes, ook van 16-17 jaar, tot voor de schoolpoort , en nog liefst aan de klasdeur, willen afzetten met veel te grote 4×4, kan niemand het mobiliteitsprobleem tussen 7.45 en 8.45 oplossen… en om 16 uur van ’t zelfde. Alle scholen én de stad én de politie moeten dringend een ‘Straten-Generaal’ van de binnenstad samenroepen. Alleen de ouders kunnen het mobilitietsprobleem oplossen in Aalst. Of nu Johan schepen is, of Dr. Andreas, of serieuse Karim,…zelfs Frans, de Pennevriend kan het niet oplossen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here