Honda produceert brandstofcelauto FCX

Honda en Toyota zijn niet toevallig de twee merken die de markt voor hybride voertuigen domineren met respectievelijk de Honda Civic IMA en de Toyota Prius. Hybride voertuigen worden aangedreven door een combinatie van een gewone – maar milieuvriendelijke – benzinemotor en één of meerdere elektromotoren. Ze worden gezien als een tussenstap naar de volledig elektrisch aangedreven motor die zijn energie zal halen uit zogenaamde branstofcellen. Brandstofcellen genereren elektriciteit door een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof en hebben geen enkele uitstoot behalve water.

Honda boekt gestaag vooruitgang in de ontwikkeling van zijn brandstofceltechnologie. Over drie tot vier jaar zal de volgende generatie van de door waterstof aangedreven Honda FCX in Japan worden gebouwd en qua design en techniek sterk aanleunen bij de FCX-concept. Deze studie van een luxeberline, die enkele maanden geleden werd gepresenteerd op het autosalon van Tokyo 2005, valt op door zijn plat en bijzonder efficiënt brandstofcelplatform. Deze concept car weerspiegelt Honda's visie op een mobiele toekomst, waarin voertuigen nog nauwelijks afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en geen schadelijke uitlaatgassen produceren. De technische oplossingen zijn bijna serierijp en daarnaast zijn er ook nog innovatieve bedieningsconcepten en ideeën voor een variabel interieur.

De brandstofceltechnologie kon bij de FCX-concept in de koetswerkbodem worden geïntegreerd. Dit draagt bij tot een lager zwaartepunt, wat resulteert in betere rijeigenschappen en extra ruimte voor de inzittenden. Een langere wielbasis en kortere koetswerkoverhangen komen eveneens de inzittenden ten goede. De coupé-lijn en de forse wielkasten zorgen voor een bijzonder dynamische look.

Honda werkt verder nog aan een samenleving die functioneert op waterstof, met de ontwikkeling van het thuisenergiestation (HES), een totaaloplossing voor de energievoorziening van een huishouden. Het station, dat op aardgas werkt, produceert waterstof voor brandstofcelauto's alsook warm water en elektriciteit. Vergeleken met conventionele systemen ligt de CO2-uitstoot zo'n 40% lager terwijl de kosten voor elektriciteit, verwarming en autobrandstof met zowat de helft worden gereduceerd.

Surf ook eens naar http://www.auto-test.be

[img]www.belg.be/ws/voertuigen/hondabrgr.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here