Televisie met Internetaansluiting biedt een nieuw medium aan cybercriminelen

smart-TV’s: televisies met internettoegang. Deze apparaten werken vaak op het Android-besturingssysteem, een platform dat op tablet-pc’s en smartphones al wat zwakheden heeft laten zien in de beveiliging. G Data bespreekt in het onderstaande artikel de mogelijke malware- en hackergevaren voor smart-TV’s.

Waarom de thuiscomputer van de 21e eeuw een prooi zou kunnen worden

Smart-TV’s zijn televisies met een geïntegreerde computer, of –anders gezegd- smart-TV’s worden en zijn voor een deel nu al, de thuiscomputers van de 21e eeuw. Gebruikers surfen het internet met hun TV’s met internettoegang, installeren apps of video-telefoonapplicaties, die goed werken dankzij de geïntegreerde camera’s en Skype. Betaalde services, zoals online films of televisieseries ‘huren’, behoren ook tot de mogelijkheden. Om dit alles mogelijk te maken, zijn deze smart-TV’s uitgerust met krachtige processoren. Als cybercriminelen erin slagen om malware op deze systemen te krijgen, kunnen zij daar veel baat bij hebben: van het spioneren in de woonkamer met de ingebouwde webcam, tot integratie in een botnet, alles in mogelijk. G Data denkt dan ook dat met de groeiende populariteit van smart-TV’s ook een nieuwe malware-hype de kop zal opsteken.

Waar tot voor kort de laptop of tablet het apparaat van keuze was om in de woonkamer op internet te surfen, zal de smart-TV zich hier gaan doen gelden.
Eddy Willems, Security Evangelist van G Data zegt hierover: “De grenzen tussen smartphone, pc en televisie worden steeds onduidelijker. Je kunt TV kijken op je smartphone en op internet surfen met je TV. Internettelevisie biedt een nieuw medium aan cybercriminelen,” zegt hij. Hij voegt hieraan toe
dat als malware-schrijvers erin slagen om in de webwinkels van de providers te infiltreren, of de apparaten van de consument rechtstreeks met een drive-by-download kan infecteren, de consequenties enorm kunnen zijn. “In de toekomst kunnen smart-TV’s worden ingezet voor DDoS-aanvallen op bedrijven, industriële installaties of voor het hacken van wachtwoorden. We vermoeden dat cybercriminelen al gebruik maken van de gratis verkrijgbare
software-ontwikkelingspakketten van de TV-fabrikanten om de mogelijkheden voor aanvallen te bestuderen. We verwachten de eerste ‘proof of concept’-aanvallen op korte termijn te zien verschijnen.”

Waarom zijn smart-TV’s een interessant doel?

– Nieuwe gebruikersgroep: mensen die tot nu toe nooit een pc hebben gehad, komen nu wellicht voor het eerst echt in aanraking met internet.

– Betaalde services: nu al bieden smart-tv’s mogelijkheden om online te winkelen naar apps, series en films. In de toekomst zal er nog veel meer
online worden gewinkeld via de tv. Daardoor wordt de TV ook drager van gevoelige gegevens, zoals financiële gegevens en e-mailacounts.

– Goede botnetpartner: de processoren van smart-TV’s beschikken over zoveel rekenkracht, dat het aantrekkelijk wordt om ze in te zetten bij brute
force-aanvallen om wachtwoorden te kraken.

– Persoonlijke gegevens: gebruikers moeten niet alleen vrezen voor hun financiële gegevens. Door de integratie van Skype en een webcam kunnen cybercriminelen heel letterlijk bij de gebruikers thuis naar binnen kijken. Dat is ook voor inbrekers heel handig: is de woning te moeite van een
inbraak waard?

Smart-TV’s zijn pas het begin

Niet alleen nieuwe slimme TV’s hebben een internetverbinding. Er komen steeds meer huiselijke apparaten bij die een internetverbinding hebben. Denk
bijvoorbeeld aan de thermostaat, de zonneschermen, het alarm, de lichten. Al deze toepassing bieden veel voordelen voor consumenten, maar verschaffen
criminelen ook een extra manier om het huis ‘binnen te dringen.’ Hoewel de mogelijkheden er duidelijk zijn, zijn er geen aanvallen op smart-TV’s of andere huiselijke apparaten geconstateerd. Al is dat volgens Eddy Willems slechts een kwestie van tijd.

Over G Data
G Data Software AG is een security-specialist van Duitse origine. G Data ontwikkelde zijn eerste antivirus-programma al in 1987 en was daarmee een
pionier in Europa. Kwaliteit is een prioriteit voor de onderneming. Als resultaat hiervan heeft G Data in de afgelopen vijf jaar meer testoverwinningen in Europa behaald dan welke andere aanbieder ook, waaronder vijf keer de vergelijkende test van de Consumentenbond.

G Data is opgericht in 1985. De onderneming biedt oplossingen voor consumenten en voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen, die wereldwijd in meer dan 90 landen beschikbaar zijn. Het hoofdkantoor is gevestigd in Bochum (Duitsland). Meer informatie is te vinden op www.gdata.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here