Mobiliteitscampagne tegen links rijden

Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, is afgelopen week de mobiliteitscampagne tegen links rijden langs gewest- en autosnelwegen gestart. Dit is de eerste sensibiliseringscampagne in 2006 over verantwoord en hoffelijk rijgedrag. De minister wenst daarmee het overmatig gebruik van de linkerrijstrook te temperen.

In de loop van 2006 heeft minister Peeters nog twee mobiliteitscampagnes gepland over het verantwoord gebruik van de pechstrook en het verantwoord rijgedrag ter hoogte van wegenwerken.

Via wegaffiches en de website www.watisuwexcuus.be worden de weggebruikers opgeroepen om mee te zoeken naar creatieve slogans voor de volgende campagnes, en hiervoor ook te stemmen. En wat blijkt? Na ruim één week zijn er reeds een kleine 1000 voorstellen van slogans binnengekomen, wat erop wijst dat het concept aanslaat.

Waarom een campagne tegen links rijden?

Veel weggebruikers redeneren klaarblijkelijk dat, als ze voortdurend links blijven rijden aan 120 km/u, ze weinig manoeuvres moeten doen en niemand achter zich hinderen (want niemand mag sneller rijden zonder in overtreding te zijn). Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met het gegeven dat de capaciteit van de (autosnel)weg drastisch afneemt.

Wanneer te veel mensen links rijden, blijven de rechterrijstroken onderbenut, en wordt zo ook de totale capaciteit van de autosnelweg onderbenut.

Het verschil in reistijd is miniem. Een praktijkvoorbeeld leert ons dat er minder dan 1 minuut verschil is in reistijd op het traject Brussel – Antwerpen op het autosnelweggedeelte (= 35 km indien men ofwel voortdurend links blijft rijden tegen 120 km/u ofwel de helft van de afstand aflegt op een meer rechter rijstrook aan 110 km/u).

Ook de hoffelijkheid in het verkeer komt in het gedrang: indien men voortdurend links blijft rijden, ontzegt men aan andere weggebruikers de mogelijkheid om regelmatig de linkerrijstroken te benutten.

Links rijden houdt ook gevaren in. Zo heeft men op de linkerrijstroken meer kans op een plots, bruusk remmanoeuvre van een voorligger. Daarom is ook een hoger attentieniveau
vereist, wat meer vermoeiend is.

www.watisuwexcuus.be roept weggebruiker op tot creatieve inbreng.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here