De nieuwe Hyundai Santa Fe : affront voor Brussel

Op 9/01 jl. – dat is één dag voor de persdag van het Brusselse Autosalon – werd het Belgische journalistengild door Hyundai Belgium samengeroepen voor de voorstelling van de nagelnieuwe Hyundai Santa Fe. Die timing was niet toevallig want de Belgische invoerder van Hyundai had van het Koreaanse hoofdkwartier een uitdrukkelijk verbod gekregen om de nieuwe Santa Fe in wereldpremière voor te stellen op het Brusselse autosalon. Die première is voorbehouden voor het meer prestigieuze salon van Genève.

Aangezien de wagen in België is kan men dit als een behoorlijk affront voor het Brusselse salon beschouwen. Temeer daar de nieuwe Santa Fe wél getoond wordt op het autosalon van Detroit, dat tegelijkertijd loopt met het Brusselse salon. Achter deze démarche zit ook weinig logica: als de Santa Fe al in Detroit staat zal niemand hem in Genève nog als een wereldpremière beschouwen. Het geeft aan dat Brussel nog veel werk voor de boeg heeft wil het zich opwerken van de B naar de A-lijst voor internationale autosalons. Het zijn de salons op de A-lijst die traditioneel met alle belangrijke premières aan de haal gaan.

Pittig detail: wie de nieuwe Santa Fe toch wil zien kan zich op het salon via een achterpoortje naar buiten laten begeleiden, waar de Belgische invoerder hem stiekem geparkeerd heeft. Of er sancties zullen volgen op deze stoute zet betwijfelde men bij Hyundai Belgium, de invoerder legt in de eerste plaats verantwoording af aan Hyundai Europe en dat zou de actie oogluikend toelaten.

Maar in al die heisa zouden we bijna vergeten dat Hyundai met de nieuwe Santa Fe een hartig woordje wil meepraten in het segment van de grotere luxe-SUV's. Het nieuwe model is groter, eleganter en verfijnder dan zijn voorganger. Ook de extra zitrij zou een extra troef moeten zijn in dit zeer competitieve segment.

[img]www.belg.be/ws/voertuigen/hunday2.jpg[/img]

Belangrijk is ook de komst van de volledig nieuwe diesel, de 2.2 CRDi viercilinder die dankzij de turbocompressor met variabele geometrie (VGT of Variable Geometry Turbocharger) 150 pk levert bij 4.000 opm. en een koppel van 335 Nm bij 1.800 – 2.500 opm.. De 2.2 CRDi heeft een compleet nieuwe vijfversnellingsbak. Er is zowel een handgeschakelde als automatische versie met vijf verhoudingen beschikbaar.

Naast de dubbele airbags vooraan, is de Santa Fe ook uitgerust met zijdelingse airbags vooraan en gordijnairbags die zich over de volledige lengte van het voertuig ontplooien en daarmee ook de passagiers op de derde rij hoofdbescherming bieden. De airbag voor de voorste passagier kan worden uitgeschakeld wanneer er een kinderzitje wordt geplaatst. Ook actieve hoofdsteunen voor de voorste zetels zijn nieuw in het uitrustingsgamma.

De nieuwe Santa Fe wordt in maart in Europa gelanceerd. Prijzen: vanaf 27.999 euro (BTW incl)

In samenwerking met www.auto-test.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here