Hyundai Grandeur: Powerlimo

Wat heeft Hyundai te zoeken in het segment van de luxe-limousines? Meer dan u denkt. Met de Grandeur zet Hyundai zijn technische kunnen en zijn zin voor perfectie in het uitstalraam. Met een pompeuse naam als "Grandeur" liggen de voor de hand liggende woordspelingen voor het rapen. Grootheidswaanzin is zo'n evidente voorzet dat we er echt niet kunnen aan weerstaan om hem binnen te koppen. Maar omdat die vlieger in het geval van de Grandeur écht niet opgaat en aangezien de testbusiness een serieus vak heet te zijn, zullen we de geintjes achterwege laten en meteen to the point komen.

De Hyundai Grandeur werd voorgesteld tijdens het jongste autosalon van Genève en de Hyundai-bonzen wisten zonder blikken of blozen te vermelden dat ze met dit model Europese ambities hadden. Omdat het jaren, zoniet decennia, kost om in het topsegment van de luxe-limousines naam te maken (remember het VW Phaeton-débâcle), wordt dit soort aankondigen door het journaille meestal met een korreltje zout genomen met meestal nog wat gegniffel on the side. Dat gegniffel vindt zijn oorsprong in het feit dat limousines van Koreaanse makelij meestal exclusief benzinemotoren aan boord hebben … en dat's niet meteen een ideale binnenkomer in een segment dat stilaan ook gedomineerd wordt door krachtige zelfontbranders.

Maar wat dit laatste betreft hebben de Koreanen de critici alvast de wind uit de zeilen genomen. De Grandeur werd weliswaar gelanceerd met een 3,3-liter V6 Lambda-motor van 233 pk (afkomstig uit de eveneens recent vernieuwde Sonata) maar er is ook een 2.2 CRDi van 150 voorzien die in de herfst van 2006 beschikbaar zal zijn. Maar er is meer …

lees verder op http://www.auto-test.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER