‘Tour de France des motos anciennes’ voor het eerst in België met aankomst in Laarne op donderdag 6 september

Historiek
Sinds 1989 organiseert de afdeling motorfietsen van het Franse GAVAP section motos (Groupement des Amateurs de Voitures Anciennes de Picardie) de tweejaarlijkse Tour de France des motos anciennes.

Wat ooit een echte wedstrijd was van kort voor de Eerste Wereldoorlog tot vooraan de jaren ’20 is nu een heuse toerrit geworden. Over een afstand van meer dan 4200 kilometer wordt in 20 etappes gereden met oldtimer motoren gebouwd voor 1959.

Motorfietsen
Dit jaar verschijnen er een tachtig-tal deelnemers aan de start met machines die dateren van 1924 tot en met 1959. Er zitten prachtig gerestaureerde pareltjes tussen. De oudste motor van deze editie is een Saroléa uit 1924. Deze legendarische motorfietsen werden destijds in Luik gefabriceerd en wereldwijd geëxporteerd. Er rijden nog meer historische merknamen mee zoals BSA, Norton, Matchless, Gillet (ook Belgisch), Indian, Triumph,
Harley Davidson, Peugeot, Lambretta, ….

Naast de voornamelijk Franse deelnemers rijden er ook enkele Nederlanders, Britten en Duitsers mee. Dit jaar zijn er ook vier Belgische deelnemers.

Overzicht
Iedere etappe voegt ongeveer 200 kilometer aan de teller toe. Het parcours wordt gevolgd via een uitgebreid roadbook dat de deelnemers in kleine groepjes afleggen. Elke avond wordt er halt gehouden in een gastdorp waarbij de deelnemers hun tenten opslaan of onderdak vinden in de lokale sporthal of cultureel centrum. Daar kunnen ze dan even op adem komen, douchen en van een gezamenlijke maaltijd genieten waarbij vaak de lokale specialiteiten op tafel komen.

Er zijn tevens een tweetal rustdagen voorzien die meestal gebruikt worden om de nodige herstellingen uit te voeren. Een onmisbare rol speelt daarbij de volledig uitgeruste atelierwagen met de nodige reserve onderdelen aan boord. Het is geen uitzondering dat er soms tot diep in de nacht gesleuteld wordt om dit rijdende museum aan de gang te houden.

De route
Op zaterdag 18 augustus start de tour met een korte proloog door het stadcentrum van Flixecourt (nabij Abbeville, Picardië). De tour loopt dan in verschillende ritten tot aan de voet van de Pyreneeën om daarna dwars door Frankrijk richting Vogezen te rijden. Via de Alsace, de Franse Ardennen, Charleville – Mezières wordt dan richting België gereden waarbij de colonne op donderdag 6 september in Laarne wordt verwacht.
De tour eindigt op 8 september op een tiental kilometer van de startplaats in Longpré – Les Corps – Sainte.

Laarne
Voor het eerst steekt de tour dus de grens met België over. De gemeente Laarne heeft de eer deze primeur te krijgen, dit vooral door de inspanningen van deelnemer Freddy Verheyden en burgemeester Ignace De Baerdemaeker. Freddy zelf rijdt de tour voor de derde keer op een Gillet uit 1951. Rond 16u worden de eerste deelnemers verwacht op het prachtige domein van het historische kasteel van Laarne. Er wordt dan een static show georganiseerd waarbij de machines uitgebreid te bewonderen zijn. Rond 18u30 vertrekt de groep dan voor een korte ‘tour de ville’. De dag erop start de tour terug richting Frankrijk, met aankomst in Cambrai.

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )