Belgische meisjes zijn het meest trots op ogen (50%), haar (28%) en borsten (21%). Slechts 6% is trots op het hele lichaam. Dubbel zoveel jongens (13%) zijn trots op alles, maar de meesten op ogen (40%) en het haar (17%) en een kleine groep op hun geslachtsdeel (13%).

15 procent Belgische jongeren overweegt plastische chirurgie. Ruim 91% van de meisjes tussen 15 en 25 jaar in ons land zou morgen iets aan hun lichaam willen veranderen indien dat kon op een eenvoudige manier. Bij de jongens ligt dat aandeel iets lager maar toch nog opvallend hoog (73%). Het minst tevreden zijn meisjes over hun buik (43%), billen (33%) en borsten (22%). Jongens zouden eerder een verbetering willen aan hun spiermassa (18%), buik (17%) en geslachtsdeel (11%). Maar niet iedereen zou hiervoor plastische chirurgie overwegen. Zo’n 15% van alle Belgische jongeren blijkt dat wel te doen volgens een studie van InSites Consulting. Dat aantal ligt iets hoger bij de meisjes (17%) dan de jongens (12%).

Uit de internationale vergelijking met 16 landen blijkt dat ons land iets lager zit dan het gemiddelde. 23% van de meisjes en 16% van de jongens in de 16 landen wereldwijd overwegen immers plastische chirurgie. In vrijwel alle regio’s zijn dezelfde lichaamsdelen de doorn in het oog van jongeren. In China en India hechten jonge vrouwen minder belang aan hun buik en borsten en blijken huid, ogen en het haar grotere aandachtsvelden. In Brazilië focussen meisjes dan weer minder op hun dijen maar gaat er nog meer aandacht naar buik en borsten. Brazilië springt er internationaal trouwens ook uit op het vlak van plastische chirurgie vermits bijna de helft (47%) van de jonge vrouwen en 34% van de jonge mannen in dat land een esthetische ingreep zouden overwegen.

“De huidige generatie jongeren wordt door wetenschappers vaak de meest narcistische groep ooit genoemd”, zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’. “Het is in die zin niet verrassend dat er goed uitzien zo belangrijk is. Maar dat geldt zeker niet enkel voor jongeren en is een breder maatschappelijk gegeven. Denk ook maar eens aan het toegenomen belang van design van producten en verpakkingen of aan de grotere aandacht voor het interieur ”, aldus Van den Bergh.