De Boonparade zit er op. De tentoonstelling ‘De Rebellen’ loopt gelukkig nog tot september in Aalst. Een tentoonstelling over de historische romans van L.P.Boon. Curator is UA-professor en Boonkenner Kris Humbeeck, geassisteerd door Britt Kennis.

Niettegenstaande sommigen Boon graag willen recupereren en verengen, mag het resultaat er zeker zijn. De curator behandelt de echte Boon en niet diegene die politiek correct links ervan wil maken… Elke linkse flamingant zou voor deze tentoonstelling een halve dag moeten uittrekken deze zomer (tot 23/09).

De tento is opgedeeld in drie delen, elk in een aparte ruimte ondergebracht. De 16de eeuw met het Geuzenboek, de 18de eeuw met de Bende… en De Zoon van Jan de Lichte én de 19de eeuw met de Bende van de zwarte hand  en Pieter Daens. Er wordt ook terecht enige aandacht besteed aan het flamingantische jeugdengagement van Boon, wat in deze tijd niet echt evident is.

Hij was oorspronkelijk actief bij ‘Jonck Vlaanderen’ dat samenkwam in het Aalsterse Vlaams Huis waar ook de Daensisten hun stek hadden. Bij de opkomst van de autoritaire strekkingen koos hij voor het Vlaams Communisme van Jef Van Extergem en Bert Van Hoorick. Je ziet dat de flamingantische invloed steeds gebleven is en dat in Boons historische romans altijd een nationale reflexterug te vinden is. Zo hanteert hij in het Geuzenboek vrij consequent de Nederlandse benamingen van de Frans-Vlaamse gemeenten.

Vele (pseudo)linksen die met Boon dwepen maar hem feitelijk niet (willen)kennen en hem zelfs veelal niet gelezen hebben, vinden het ‘flamingantisch aspect’ op de tentoontelling overdreven of zelfs niet gepast… ja…

Boon rekent in zijn Geuzenboek ook af met de klein-Nederlandse geschiedschrijving, die het voorstelt alsof de Geuzen uitsluitend Hollanders waren die vochten voor het grondgebied van het huidige Nederland en met Willem van Oranje als nationale held. Willem wordt door Boon herleid tot iemand die de Geuzen in de rug schiet. Oranje twijfelt steeds op de belangrijke revolutionaire momenten, verschuilt zich achter onbekwame handpoppen en kiest steeds voor zijn eigen klassenbelang, m.a.w. zijn feodale heerlijkheden, renten, opbrengsten…

We kunnen hier nog veel over praten, discussiëren, palaveren, … in elk geval De Rebellen in Aalst deze zomer nog steeds de moeite waard… niet om snel even binnen te wippen, maar om er een halve dag onder te duiken in Boon en zijn historische romans.

met dank aan archief Meervoud.

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )