Unizo dient klacht in tegen warenhuisketen INNO

UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, dient klacht in tegen warenhuisketen INNO bij de provinciale en federale diensten van de Bemiddeling en Controle van de Federale Overheidsdienst Economie (de vroegere economische inspectie). INNO verstuurde brieven met kortingaanbiedingen naar al haar klanten die ooit met VISA goederen aankochten bij INNO. Daarmee overtreedt INNO de Wet op de Handelspraktijken. Die verbiedt modewinkeliers klanten prijsverminderingen mee te delen in de zes weken voor de start van de koopjes, de zogenaamde sperperiode. Volgens een arrest van het Hof van Cassatie valt een "kortingbrief" zoals die van INNO onder die omschrijving.

UNIZO steunt voor haar klacht op het Cassatiearrest en onderstreept het grote belang ervan. "Het bevestigt de bestaande wetgeving," luidt het. De KMO-organisatie verwijst eveneens naar de vorig jaar ingediende klacht tegen een direct mail-actie, ook al van INNO. Voor UNIZO garandeert het arrest de correcte naleving van de wetgeving, een basisvoorwaarde voor eerlijke concurrentie in de distributiesector.

De wettelijk voorziene sperperiode voorafgaand aan de koopjesperiode moet het de consument mogelijk maken de prijskortingen tijdens de koopjesperiode correct te kunnen vergelijken met de normale verkoopprijzen van modeproducten. Het gaat vooral om kleding, lederwaren en schoenen. Op die manier kunnen nepkortingen worden tegengegaan. De sperperiode draagt er bovendien toe bij de winkeliers toe te laten modeproducten tijdens het seizoen aan correcte prijzen te verkopen en op die manier voldoende rendabiliteit te realiseren om te investeren in een brede en kwalitatieve nieuwe (zomer)collectie.

Unizo http://www.unizo.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here