Mercedes-Benz Sprinter: (te)veel power?

Mercedes-Benz komt op de markt met zijn nieuwe Sprinter-bestelwagen. Het gamma werd verder uitgebreid, het design werd verfijnd … en het motorenaanbod kende nogmaals een forse vermogensopstoot. Mercedes-Benz heeft met zijn Sprinter-bestelwagen een verkoopshit van formaat in huis. Sinds de introductie zowat 10 jaar geleden vonden al 1,3 miljoen Sprinters hun weg naar een nieuwe eigenaar. De Duitse constructeur wil dat succes nu bestendigen met een nieuw model dat nog meer mogelijkheden biedt voor de eindgebruiker.

Gamma

Met drie wielbasissen, vier koetswerklengtes (tussen 5.243 en 7.343 mm), drie dakhoogtes en tal van opbouwvarianten kan een Sprinter op maat gebouwd worden in functie van elke marktbehoefte. Zijn MTM (Maximaal Toegelaten Massa) bevindt zich tussen 3 en 5 ton, waardoor zowel de markt van de B-rijbewijzen als van de C-rijbewijzen aan hun trekken komen. Ook qua laadvolumes is keuze troef, want men kan een Sprinter bestellen met een volume tussen de 7 en 17 m3. Zoals steeds zijn ook chassis-cabine uitvoeringen leverbaar voor montage van een specifieke carrosserie of laadbak.

De Sprinter biedt een ruime keuze aan CDI-dieselmotoren: vier- of zescilinder-dieselmotoren, met een vermogen van 88 tot 184 pk. Alle Euro 4-dieselmotoren zijn uitgerust met een partikelfilter. Naast het dieselaanbod is er ook nog een V6-benzinemotor van 258 pk leverbaar maar wellicht zal dit een weinig gevraagde krachtbron zijn.

Opmerkelijk is toch wel dat Mercedes – ondanks de aanhoudende kritiek op laagvliegende Sprinters – stug zijn eigen koers blijft varen in de wedloop naar steeds hogere vermogens. De denktank binnen het Europese parlement die zich bezighoudt met snelheidsbegrenzers voor bestelwagens zou dit wel eens als een provocatie kunnen beschouwen.

Innovaties

Onder de talrijke innovaties van de nieuwe Sprinter kan met name een versie vermeld worden met een Maximaal Toegelaten Massa van 4,6 t en met SuperSingle-banden, waarmee plaats gewonnen kon worden ter hoogte van de achteras. Op het vlak van de veiligheid onthouden we dat Adaptive ESP(r) standaard zal zijn op alle modellen, dit houdt rekening met het gewicht van de lading en het zwaartepunt van de bestelwagen. Andere innovaties: remmen met een hoge weerstand tegen fading en bixenonkoplampen.

De veiligheidsuitrusting van de Sprinter werd op het nieuwe model nog verder uitgebreid: dankzij verschillende aanpassingen aan het koetswerk kon het gedrag bij een aanrijding aanzienlijk verbeterd worden. Naast de airbags voor bestuurder en voorste passagier en gordijnairbags, kunnen voortaan ook zijdelingse airbags voor de borstkas besteld worden. De wieltrein van de nieuwe Sprinter is nog dynamischer en biedt een grotere rijveiligheid. De standaarduitrusting op alle modellen omvat 16''-velgen, ABS, een elektronische remkrachtverdeler (EBV) en een noodremhulp (BAS). __

De nieuwe Sprinter is standaard uitgerust met elektrisch bediende zijruiten en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Het nieuwe interieur bevat heel wat nieuwe opbergruimtes en kan ook uitgerust worden met high-tech snufjes zoals Het "Keyless Entry and Slide"-instapsysteem waarbij de deuren automatisch vergrendeld en ontgrendeld worden, en de schuifdeur van de laadruimte automatisch geopend en gesloten kan worden. De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter wordt in België gelanceerd in juni 2006.

In samenwerking met http://www.auto-test.be

[img]www.belg.be/ws/voertuigen/mbsgr.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here