Snelste supersportwagen ter wereld

Van der Kooi Sportscars, importeur/ distributeur van de Britse sportwagenmerken Lotus, Noble en Caterham, introduceert opnieuw een voor België compleet nieuw super-sportwagenmerk. Met de Ultima Can-Am introduceert de onderneming de snelste sportwagen ter wereld in België. De Ultima Can-Am is uiterlijk geïnspireerd op de auto¹s die in de jaren zestig en zeventig streden in de uiterst populaire Amerikaanse Can-Am Series. De moderne versie van de retro Can-Am is helemaal op deze tijd afgestemd, met een ideale mix tussen comfort, prestaties en veiligheid, zodat de auto naast het circuit ook op de openbare weg geheel tot zijn recht komt.

De Ultima Can-Am is opgebouwd rondom een uit de autosport afkomstig spaceframe, gecombineerd met een onafhankelijke wielophanging met dubbele wishbones rondom. Onderhuids is een Chevy Osmall block¹ V8-krachtbron te vinden in middenmotoropstelling. De achtcilinder levert een vermogen tussen de 350 en 685 pk, waarbij kopers zelf kunnen aangeven waar voor hen de limiet ligt. De motor is gekoppeld aan een naar keuze handgeschakelde 5- of 6-traps Getrag transaxle versnellingsbak van Porsche. Dankzij deze techniek en een gewicht van slechts 925 kilogram accelereert de Ultima Can-Am in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid ligt ver boven de 290 km/u.

De Ultima sportwagen is ontwikkeld door Ultima Sports, de Britse firma die ook al verantwoordelijk was voor de Ultima GTR, officieel de snelste supersportwagen ter wereld. De Ultima GTR is de enige supersportwagen wereldwijd die er tot nu toe officieel in is geslaagd de cyclus van 0-160-0 km/u onder de tien seconden te voltooien.

De GTR liet voor deze ultieme test slechts 9,8 seconden noteren en is daarmee maar liefst 1,1 seconde sneller dan de nummer twee op die illustere ranglijst, de Ferrari Enzo. Andere exclusieve supersportwagens die zich achter de Ultima GTR (en de Can-Am, die van dezelfde techniek profiteert) scharen zijn ondermeer de McLaren F1, de Porsche Carrera GT, de Pagani Zonda en de Lamborghini Murcielago. De GTR realiseerde tijdens die test een sprint van 0-100 km/u in 2,8 seconden, bereikte de 160 km/u in 5,8 seconden en deed er slechts 3,6 seconden over om van 160 km/u weer tot stilstand te komen.

In samenwerking met http://www.auto-test.be

[img]www.belg.be/ws/voertuigen/sportwgr.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here