AALST. IJsbergsla, bataviasla, lollo rosso, wortels, komkommer, tomaten… Weet jij waar de groenten van McDonald’s België vandaan komen? McDo België nodigde consumenten uit om op onderzoek te gaan. Ze volgden de groenten van het veld tot het groentensnijbedrijf en van daar tot op het bord van de consument. Petra uit Aalst en haar gezin was er bij.

Rond 10 uur kwam de groep bij de eerste bestemming aan: Van Gorp Greenfood. Zij leveren de groenten – sla, tomaten, komkommers, wortels – aan de restaurants van McDonald’s België.

De deelnemers kregen een bezoekersjas, laarzen en een haarnetje. Zo namen ze een kijkje achter de schermen van het bedrijf. Ze ontdekten dat elke dag tussen de vijf en tien vrachtwagens verse groenten bij het bedrijf aankomen. De groenten worden na het oogsten zo snel mogelijk naar de fabriek getransporteerd. Elke vrachtwagenlading wordt gewogen en voorzien van een traceerbaarheidslabel. Ook wordt elke lading steekproefsgewijs nauwkeurig onderzocht. Daarbij wordt onder meer bekeken of er vreemde elementen in de groente aanwezig zijn, of de kwaliteit in orde is en of er geen insecten met de lading zijn meegekomen.

Daarna zijn de groenten klaar om te worden verwerkt. Eerst worden de groenten met de hand schoongemaakt. De buitenste bladeren, de stronk en eventuele lelijke plekjes worden weggenomen. Vervolgens gaan ze onder het mes. Daarna gaan ze naar een optische sorteermachine, waar eventuele overige oneffenheden worden verwijderd. De groenten worden nadien gewassen onder stromend water van 1ºC en gaan dan de centrifuge in om te worden gedroogd. Na het drogen worden de groenten gewogen en verpakt.

De productielijnen worden dagelijks gereinigd en ontsmet. De samenstelling, de afmetingen, de geur en de smaak van de producten worden in een laboratorium gecontroleerd en ook vinden dagelijks microbiologische analyses plaats. Elk pak wordt voorzien van een etiket waarop tot op de minuut te zien is waar en wanneer de producten zijn verpakt. Dagelijk verlaten ruim 20.000 kg vers gesneden groenten het bedrijf. Het afval wordt verwerkt tot veevoer.

Na de middag bezochten ze nog een tomatenkwekerij om te eindigen in het McDonald’s restaurant in Wijnegem. De deelnemers namen daar een kijkje in de keuken.

De McDonald’s restaurants in België trekken samen ruim 37 miljoen bezoekers per jaar. Ze staan onder leiding van 22 franchisenemers. McDonald’s België onderscheidt zich door zijn investering in menselijk kapitaal, duurzaam ondernemerschap en innovatie. Aalst is er ééntje van. (mas)