Open brief aan de hoofdredacteur van Terzake, in verband met de recente imago-aanvallen van uw redactie op mijn stad, het mooie Ronse.

Beste hoofdredacteur,

Bij deze wil ik graag mijn mening uiten over het , in mijn ogen verkeerdelijk geschetste imago van mijn stad in uw programma. Ik heb met deze brief geen persoonlijke ambities, maar wil wel graag mijn boosheid uiten. Ook wil ik mij op voorhand verontschuldigen indien niet alle feiten en gebeurtenissen volledig kloppen, maar ik wil hier graag de situatie schetsen zoals ik – een gemiddelde Ronsenaar die hier effectief woont – ze heb ervaren. Verder wil ik via deze brief uw gevoel voor ethiek in vraag stellen, want ik en vele Ronsenaars met mij beschouwen de twee reportages die we te zien kregen als een regelrechte lastercampagne.

Ik ben zelf een drietal jaar geleden na een periode in Gent te hebben gestudeerd en gewerkt terug naar Ronse komen wonen, samen met mijn vriendin die ik wist te overtuigen vanuit het verre West-Vlaanderen naar hier mee te komen.

Ik wil hier niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben maar ik denk dat de gemiddelde Belg er wel mee zal akkoord gaan dan iemand die dagelijks in een stad woont en leeft meer inzicht heeft in het reilen en zeilen ervan dan een buitenstaander.

Historiek der waanzin

Enkele maanden geleden schreef Simon Demeulemeester een open brief aan de burgemeester waarin hij de volgens hem degoutante geweldcultuur in Ronse aanklaagde.

Deze open brief kwam bij jullie terecht en van daar ging de bal aan het rollen.

Jullie kwamen naar onze stad om er een ” onpartijdige” reportage te draaien. Maar hetgeen de mensen te zien kregen was een regelrechte aanfluiting voor de journalistiek. De burgemeester kwam (heel) af en toe in beeld om toch maar de illusie te scheppen dat de twee kanten van het verhaal werden verteld, maar voor de rest was de volledige reportage een op sensatie berustende farce. Uw mensen kwam naar Ronse op een zonnige en aangename avond en er heerste een gezellige drukte op de markt. Niet direct wat uw ploeg verwachtte, een van uw journalisten had zelfs een lichte paniek in zijn stem toen omstaanders hem hoorden vragen aan de burgemeester: ” we gaan hier toch wel een gevecht kunnen filmen vanavond?”. Duidelijk de objectiviteit zelve. Volgens mij kan je elke stad als gevaarlijk en gewelddadig doen overkomen als je maar filmt in donkere hoekjes, van laag genoeg bij de grond en mensen aan het woord laat die meer alcohol in hun lijf hebben dan de gemiddelde fles parfum.

De Ronsenaars pikten dit alles niet en kwamen enkele weken later op straat voor een “geweldig” Ronse. Een vreedzame optocht georganiseerd door lokale jeugd waarin meer dan 1500 Ronsenaars meeliepen om te laten zien dat zij hun stad graag zien en dat het hier goed wonen is. Ik liep zelf in deze optocht mee Meneer de hoofdredacteur en kan u verzekeren dat deze een mooi staaltje was van de liefde van een bevolking voor HUN stad. Dit kan u natuurlijk niet weten want van uw redactie zagen we die dag niemand.

Onlangs kwam Ronse opnieuw in uw programma en ik dacht : “eindelijk een rechtzetting van de vorige reportage” maar spijtig genoeg was niets minder waar. In deze tweede reportage zag ik beelden van de optocht die er kwam als reactie op de jullie eerste stuk, dit zou goed zijn geweest was het niet dat er ruwe beelden werden gebruikt die dan nog eens voorzien werden van een dreigend klinkend muziekje, zodat zelfs dit mooie initiatief er weer luguber en donker kwam uit te zien op het scherm. Er werd ook een groepje vreemdelingen al rappend gefilmd wat dit terzake deed ontging mij al helemaal. Verder liet uw redactie Simon Demeulemeester zelf aan het woord die het bestuur tips gaf in verband met citymarketing. Meneer de hoofdredacteur indien u redactie iets meer research zou doen dan wist u dat Ronse al jaren een citymarketingplan heeft! Zo werd de stadstuin -het prestigeproject van het huidig bestuur-bijvoorbeeld gepromoot in de stations van Gent , Oudenaarde en Kortrijk en ook via You Tube. Dit alles werd doorspekt met fragmenten uit de vorige reportage en aan elkaar gepraat met wat negatief klinkende statistieken.

Lieven Verstraete kondigde op 25 mei jongstleden de tweede reportage over Ronse aan met de woorden : “Ronse zit met een knoert van een imagoprobleem”. Dit klopt meneer de hoofdredacteur maar volgens mij beseft u niet dat wij dit imagoprobleem grotendeels aan u te danken hebben.

Ronse heeft potentieel!

Meneer de hoofdredacteur wij hebben een rijk verleden en een mooie toekomst maar ik zou u graag uitnodigen om ons heden zelf eens te komen ontdekken. De stad heeft een enorm mooi historisch center maar in uw reportages vindt u het steeds nodig om de wat verkommerde kleine markt, die helemaal niet representatief is voor de rest van de stad in beeld te brengen.

Ikzelf ga hier weinig uit tot een kot in de nacht meneer de hoofdredacteur ,dat is me een beetje ontgroeid, maar als ik na een restaurantbezoek samen met mijn vriendin over de markt wandel heb ik me nog nooit bedreigd gevoeld. Mocht u eens de moeite doen om de criminaliteitscijfers van Ronse te vergelijken met die van omliggende steden dan zou u zelf tot de conclusie komen dat de situatie hier lang niet zo dramatisch is zoals u ze graag doet lijken. Maar ja sensatie zorgt nu eenmaal voor meer kijkcijfers, n’est pas.

Oproep aan de media in het algemeen en de hoofdredacteur in het bijzonder

Ik snap dat in de komkommertijd het soms wat moeilijker is om uw programma gevuld te krijgen maar ik zie mijn stad graag en snap niet goed wat u wil bereiken met uw aanvallen. In recente gebeurtenissen werd de media reeds meerdere malen op de korrel genomen en ik vraag mij af hoe kwalitatief de rest van uw reportages zijn als u een simpel verhaal zoals dit al helemaal uit zijn context rukt en alle trucen bovenhaalt om toch maar wat licht entertainment op het scherm te toveren. Mijn moeder zei altijd: “als ge niets zinnig te zeggen hebt zwijg dan gewoon” wel Meneer de hoofdredacteur dat is een raad die u misschien eens ter harte moet nemen.

Bij deze wil ik u dan ook op de man af vragen: “Meneer de hoofdredacteur kan u aub uw lastercampagne tegen mijn stad stopzetten en u eens bezinnen over uw degoutante sensatiecultuur”

Tot slot nog even dit: een slecht imago creëren duurt 5 minuten en is vrij gemakkelijk, een goed imago creëren duurt veel langer en is moeilijk. Maak het uzelf niet te gemakkelijk meneer de hoofdredacteur.

Aaron Rens