Buurtsuper.be, de supermarktorganisatie van UNIZO, organiseerde afgelopen pinksterweekend een ledenbevraging rond de BBQ-verkoop. Op basis van de supermarktverkopen van de afgelopen dagen, is het duidelijk dat de Belgische consument massaal de BBQ buiten haalt. Voor de gebruikelijke vleesgerechten zoals rundbrochettes, ribbetjes en steak realiseerden de buurtsupermarkten dit weekend een meeromzet van bijna 4%. Voor vis lag die stijging zelfs op 8%. Vooral de traiteurproducten (BBQ vleesgerechtjes, kant-en-klare aardappel- en andere salades,…) deden het uitzonderlijk goed, met een meerverkoop van 14%. Bij de BBQ hoort ook drank, daar werd een stijging van 9% opgetekend voor wijn en alcohol en 17% voor bier en frisdranken. Verder piekt momenteel elke verkoop in functie van het BBQ festijn: bier, aangepaste wijnen, frisdrank, kant-en-klare zomersalades, papieren servetten, houtskool en gasflessen, anti-insectenkaarsen, enz…. Alles samen leverden de vooruitzichten op het mooie BBQ-weekend de supermarkten afgelopen week een stijging van ongeveer +10% voor het klassieke BBQ-assortiment, ten aanzien van de voorbije weken. Dat compenseert gedeeltelijk de mindere verkoop van april: ten opzichte van april 2011 was er een omzetdaling van – 5% op het klassieke BBQ-assortiment. Vorig jaar was het immers veel warmer dan dit jaar.

De zelfstandige supermarkten positioneren zich sterk op de eigen vleesbereidingen en traiteurafdeling. Voor hen betekent de meeromzet op de BBQ producten een opsteker na de zeer modale zakencijfers van de afgelopen maanden. Buurtsupermarkten verdienen ook iets meer op hun traiteur producten en eigen bereidingen dan op de gebruikelijke merkproducten. Deze typische buurtsupermarkten hebben het bijkomend voordeel dat ze in de directe omgeving gelokaliseerd zijn van steden en woonwijken in gemeenten. Ook voor de vergeten producten doen de consumenten dan ook veel sneller beroep op hun buurtwinkel.