Het perspectief voor sociale media ziet er ongunstig uit bij ondernemers in het MKB. Ondernemers zijn goed op de hoogte van sociale media en gebruiken ze ook, maar geven aan dat zij deze sites minder willen bezoeken. Dat blijkt uit onderzoek van BusinessCompleet.nl onder 914 ondernemers in het MKB.

- Sociale media gemeengoed bij ondernemers
- LinkedIn is het populairst
- Geen regels gebruik sociale media door personeel

Ondernemer kent sociale media
Bijna alle ondernemers zijn op de hoogte van de sociale media. Met een score van bijna 90 procent is Facebook bij hen het bekendste sociale medium. LinkedIn en Twitter volgen op de voet met 88 en 85 procent. Ook het Nederlandse Hyves heeft een hoge bekendheid: 77 procent. Slechts 2,5 procent van de ondernemers geeft aan geen sociale media te kennen.

Gebruik sociale media gemeengoed
Het gebruik van sociale media is gemeengoed bij ondernemers. Slechts 18,9 procent gebruikt de sociale media helemaal niet voor privédoeleinden en 20,4 procent gebruikt ze helemaal niet voor de zaak.

LinkedIn populairst
Het zakelijke LinkedIn bereikt blijkbaar zijn doelgroep. Want bij ondernemers is dit de populairste sociale mediasite. Twee derde van hen gebruikt LinkedIn zakelijk en de helft privé. Daarmee verslaat LinkedIn Facebook en Twitter, die bij ondernemers op de tweede en derde plaats staan. Hyves doet het duidelijk minder goed. Minder dan een kwart gebruikt Hyves privé en nog geen 7 procent zakelijk.

Nieuwssites en vaksites meest bezocht
Hoewel er veel buzz is rondom sociale media, zijn het niet de sites die ondernemers het meest bezoeken. Duidelijk populairder zijn sites met nieuws en actualiteiten (84 procent) en vaksites (80 procent). Ook webwinkels (48 procent) worden door ondernemers meer bekeken dan sociale media (44 procent).

Ondernemer wil sociale media minder bezoeken
Respondenten werd ook gevraagd welke soorten sites zij minder en meer willen bezoeken. Dat ondernemers druk bezette mensen zijn, blijkt uit het antwoord op de vraag welke sites zij meer willen bezoeken: geen, zegt 45 procent. Bij de vraag welke sites ondernemers minder willen bezoeken, is de uitslag bij sociale media opvallend hoog. 35 procent wil de sociale media minder bezoeken, terwijl slechts 44 procent aangeeft dat regelmatig te doen. Hiermee lijkt het perspectief voor sociale media er bij ondernemers niet gunstig uit te zien.

Naamsbekendheid vergroten
Ondernemers zetten sociale media in om hun naamsbekendheid te vergroten, om klanten te werven, om het klantcontact te verbeteren en om top of mind te blijven bij de doelgroep. Er zijn meer ondernemers die voordeel van sociale media hebben (42,7 procent) dan ondernemers voor wie dat niet zo is (35,8 procent).

Weinig investeringen
MKB’ers investeren weinig middelen in sociale media. Slechts 1,5 procent heeft er ‘zeer veel’ geld in zitten. Daarentegen heeft meer dan de helft er ‘heel weinig’ of ‘helemaal niets’ in geïnvesteerd. Ondanks de lage investeringen zijn ondernemers verdeeld over de vraag of ze deze terug zullen verdienen. De mediasector staat positiever tegenover sociale media; in deze sector is de bereidheid te investeren groter, evenals de verwachting er aan te zullen verdienen.

Maximaal 3 uur per week
Meer dan de helft van de ondernemers spendeert tussen 0 en 3 uur per week aan sociale media. De andere respondenten kijken in de meeste gevallen iets langer op deze sites. Minder dan 9 procent brengt er meer dan 10 uur per week door.

Personeel mag op sociale media
Veel ondernemers staan tolerant tegenover het gebruik van sociale media door het personeel. Van ruim 15 procent mag personeel altijd op sociale media. Bijna 28 procent staat het beperkt toe. Ruim 10 procent heeft het liever niet en van nog eens ruim 10 procent mag het nooit. Bij deze vraag geven veel ondernemers aan het antwoord niet te weten: 36,4 procent. Dit zijn voornamelijk zelfstandigen zonder personeel.

MKB geen regels over gebruik
Ondernemers zijn vaak geen liefhebbers van regels en zijn zelf ook niet erg geneigd die op te stellen. Dat blijkt ook uit het antwoord op de vraag of zij bedrijfsregels hebben voor het gebruik van sociale media. Meer dan de helft van de MKB’ers heeft zulke regels niet. 18 procent heeft wel mondelinge regels. Een kleine 13 procent heeft schriftelijke bedrijfsregels hierover opgenomen in contracten of huisregels.