Af en toe springen jeugdboeken in het oog. Ze vallen op in een eindeloze stroom van gepubliceerd werk. Voor haar nieuwe jeugdboek Niet zonder liefde dook Marita De Sterck in de wereld van parkour.

Een jeugdboek over het hippe en moderne parkour, het is eens wat anders. Het nieuwe boek van Marita De Sterck vertelt het verhaal van een moeilijke liefdesrelatie tussen een jongere met parkourkriebels en een meisje uit een verscheurd gezin. Als Arjun en Juma hun relatie in stand willen houden, moeten ze veel obstakels trotseren. Schrijfster Marita De Sterck vertelt hoe ze bij het thema parkour kwam. “Het thema koos mij, lang geleden, toen parkour nog bijna onbekend was en zeker niet hip. In de klas van mijn dochter zat een jongen die overal mogelijkheden zag om te klimmen en te springen. Ik vroeg hem naar zijn passie. Toen vertelde hij me dat hij aan parkour deed en een traceur was. Hij wou hindernissen veroveren, zijn grenzen leren kennen en verleggen.”

Niet alleen de vlotte bewegingen van de jongen spraken De Sterck aan. De schrijfster raakte in de ban van wat er verder nog in parkour zit. “Parkour vindt zijn oorsprong in de ontsnappingstechnieken die gebruikt werden tijdens de Vietnamoorlog. Het is meer dan een sport of een discipline. Het is een manier van leven en denken. Dat boeide zowel de schrijfster als de antropoloog in mij.”

Het boek gaat over het nemen van obstakels, zowel letterlijk als figuurlijk. “Een hele reeks barrières komt in deze tijd in snel tempo op jongeren af. ‘Alles bougeert tien keer sneller’, zegt de oma van Juma in het boek. Maar barrières zijn ook interessante bouwstenen bij het schrijven van een verhaal. Aristoteles zei het eeuwen geleden al: Geef je personages een groot verlangen en smijt dan een enorme barricade op hun weg.”

Op zoek naar echte traceurs

De Sterck ging voor het schrijven van haar boek op pad met informanten uit de wereld van parkour. “Met twee ervaren traceurs, Mathy Brouns en Ersin Bogaerts, trok ik door Antwerpen. Ze vertelden waar ze mogelijkheid zagen om op te klimmen of af te springen, ik maakte aantekeningen, stelde vragen.” Al was het beschrijven van hun bewegingen niet altijd even eenvoudig. “Ik kreeg wel eens te horen dat de beschrijving van een sprong niet klopte. Als je het zo zou doen, zou je het niet meer navertellen. Ze waren mijn kritische publiek bij de uitwerking van het verhaal.”

Het verhaal van een stad

Antwerpen vormt het decor van het boek. Belangrijke liefdesscènes tussen Arjun en Juma spelen zich af in de grootstad. Ze is de achtergrond voor de achtervolging van Arjun. Wanneer Arjun Juma vraagt om thuis te vertellen dat ze een relatie hebben, vlucht Juma de metro in. Arjun, die niet houdt van enge ruimtes, kiest om het traject van bovenuit te volgen. Gaandeweg duiken er flashbacks op. Er is een hechte verbondenheid tussen de stad en de hoofdpersonages.

Marita De Sterck kent Antwerpen goed. “Ik woon op 10 kilometer van de stad en ik heb er enkele favoriete plekjes: de stenen hand op de Meir, boekhandel Markies, de voetgangerstunnel, de Grote Markt, het Harmoniepark, het Eilandje, het Centraal Station.”

Bij de voorstelling van het boek haalde kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen de duidelijke link met de stad aan. “Het boek is het verhaal van een stad, bekeken vanuit het standpunt van een traceur”, zegt Vanobbergen. De Sterck is het daarmee eens. “Traceurs bekijken de wereld anders. Ik nodig de lezer uit om eens mee te kijken.”

Interculturaliteit

Ook moeilijke thema’s krijgen in het boek een plaatsje. Zo krijgt Arjun wel eens te maken met reacties op zijn huidskleur. Toch wil De Sterck niet zeggen dat ze bewust koos voor het thema multiculturaliteit in haar boek. “De belangstelling voor diversiteit zit al van kindsbeen af in mij. Diversiteit biedt boeiende leermogelijkheden, daarom ben ik antropoloog geworden. Ik ken zelf nogal wat Arjuns, daar hoef ik niet naar te zoeken. Ik hou van dat personage, ik geef Juma groot gelijk om met hem in zee te gaan. Het zou ook leugenachtig zijn om een jeugdroman over jongeren in het Antwerpen van 2012 te schrijven waarbij dit thema ontbreekt. De bevolking van deze stad is niet white middle class, gelukkig maar. Ik zou het leven als schraal ervaren, zonder die rijkdom aan culturen.”

Recht op het doel af

Wat is voor De Sterck de belangrijkste boodschap achter het boek? “Ik ben gecharmeerd door parkour en ik wil graag hun achterliggende filosofie met de lezer delen, niet als een boodschap, meer als een uitnodiging om er eens bij stil te staan. Traceurs staan open voor uitdagingen en bekijken de stad met een gretige blik. Ze trainen hard, helpen elkaar vooruit. Ze zijn geen waaghalzen, ze weten goed wat ze doen, denken erover na, luisteren naar wat hun lichaam vertelt. Ze gaan respectvol om met hun omgeving. En: ze blijven proberen, leren met vallen en opstaan. In hun bewegingen en hun bedenkingen vond ik veel boeiende metaforen voor de liefde en voor het leven”, zegt De Sterck.

Het boek Niet zonder liefde van Marita De Sterck, uitgegeven bij Querido is verkrijgbaar bij de boekhandel. Meer informatie vind je op de Facebookpagina Niet zonder liefde en op de websites (www.querido.nl). Boektrailer op YouTube.

KADERTEKST

Wat is parkour?

Parkour, afgekort PK, vindt zijn oorsprong in de ontsnappingstechnieken die gebruikt werden tijdens de Vietnamoorlog (1957-1975. Ze werden vooral gebruikt door de Franse soldaten. Eén van die soldaten, de Fransman Raymond Belle, bracht de techniek mee naar zijn thuisland. Zijn zoon, David Belle, werd de grote gangmaker.

Traceurs, de beoefenaars van parkour, zoeken de kortste weg naar hun einddoel door het nemen van obstakels, telkens met respect voor het materiaal. Op YouTube posten ze meestal hun moeilijkste moves.

© 2012 – StampMedia – Tekst: Niels Timmermans, foto: Paul Hectors