Dagbladhandelaars die het verbod tot verkoop van Lottoproducten aan minderjarigen overtreden delen die verantwoordelijkheid, volgens VFP, de bij UNIZO aangesloten sectororganisatie van de dagbladhandel, en UNIZO. Ook de jongeren en de ouders die de jongeren in hun plaats naar de krantenwinkels sturen, delen in de verantwoordelijkheid. De ondernemersorganisaties kanten zich nogmaals tegen de “mistery shoppers” die Lotto zelf inzet om dagbladhandelaars te betrappen op de verkoop van loterijproducten aan jongeren. Volgens UNIZO en VFP is dat een eenzijdige aanpak en gaat het hier in de praktijk om een gedeelde verantwoordelijkheid. “De wetgeving rond het verkoopverbod op loterijproducten, alcohol, tabak,… zorgt vaak voor discussies met klanten. Ook zij, waaronder jongeren gestuurd in opdracht van hun ouders, hebben hierin een grote verantwoordelijkheid,” reageren de organisaties. Ten gronde zijn VFP en UNIZO akkoord met het feit dat overtreders gesanctioneerd worden. “Overtredingen bestraffen met een straf die in verhouding is komt de eerlijke concurrentie onder de winkeliers ten goede,” besluiten ze.

VFP en UNIZO blijven het inzetten van ‘loktieners’ een verwerpelijk idee vinden en hebben onderhandeld met de Nationale Loterij over de boetes die deze laatste hebben opgelegd aan winkels die zich op die manier lieten misleiden. VFP en UNIZO vonden het niet eerlijk om winkels, die eerder een verkoopbonus ontvingen van de Loterij omdat ze goed verkochten, vervolgens werden afgestraft door diezelfde Loterij. Volgens UNIZO en VFP moet de sanctie altijd proportioneel zijn en heeft het geen zin heeft om de sancties voor winkels te verhogen als gezinnen zelf er geen probleem in zien dat jongeren loterij producten kopen en samen in gezinsverband gokken.

Bron: UNIZO