Hallo-Ween… om het commerciële

Deze dagen worden we overstelpt door Halloweenattributen in scholen en op pleinen.Zelfs in openbare gebouwen zoals De Post vind je Halloweengadgets…Weten onze kindertjes en hun welwillende ouders wel waar deze hype over gaat ? Tweeduizend jaar geleden begon bij de 'heidense' Kelten het nieuwe jaar op 1 november, de eerste dag van de winter. Voor hen was de winter een angstige tijd. Er viel weinig te eten en de zon liet zich steeds minder zien. In het donker hadden de 'kwade machten' vrij spel. De mensen hoopten niettemin dat het donker het zou winnen van het licht. Om het licht terug te krijgen, offerden ze van de oogst appels en pompoenen.

De dag ervoor, op 31 oktober, vereerden de Kelten de god van de doden. Ze geloofden dat die avond de geesten van de overledenen terugkeerden om de levenden bang te maken. Door zich te verkleden als geraamte of spook hoopten de mensen de geesten op een dwaalspoor te brengen.

Met de komst van het christendom, werden de Keltische feesten gaandeweg vervangen door Allerheiligen en Allerzielen. Nu lijkt het wel alsof onder het almaar groeiende commerciële succes het omgekeerde zich voltrekt.

Mensen hebben – in alle culturen en tijden- rituelen nodig. Overgangsrituelen zijn belangrijk omdat ze het afscheid van het bekende én de angst voor het onbekende helpen overwinnen en verwerken.

Het Amerikaanse Halloween heeft echter helemaal niets meer te maken met dit psychologische rituele proces. Alles draait om economisch succes !

Twee overgangsrituelen zo kort bij elkaar nl. Allerheiligen én Halloween is van 'het goede' een beetje teveel. We zullen dus moeten kiezen…Er dringt zich binnenkort trouwens ook nog een nieuwe keuze aan. Gaan we voor Sinterklaas of voor de Kerstman ?

Meestal kiezen we kennelijk voor de economie ipv.voor de psychologie…

Bob Vansant
psychotherapeut-auteur
Website www.bobvansant.cjb.net
03 / 226.43.15

LAAT EEN REACTIE ACHTER