Minister Demotte opnieuw onder vuur

Begin deze week was minister Demotte de grote boosdoener omdat hij de terugbetaling voor stottertherapie terugschroefde van 2,5 uur naar 1 uur per week. Stotteraars zijn hierover niet te spreken en voerden Demotte naar de brandstapel met choquerende affiches en protestlied ,,Zwijgen is zilver, spreken is goud''.

Met de affiches en een protest-rap wil de Belangengroep van de Stotteraars de minister duidelijk maken dat de terugbetaling voor stottertherapie bij logopedisten echt nodig is. "Stotteraars die hun therapie van 2,5 uur per week willen verder zetten moeten voortaan +/- 50 euro uit eigen zak bijbetalen", zegt Gert Reunes. Dat komt dan op een meerkost voor de patiënt van meer dan 200 euro per maand. Gevolg, patiënten zullen hun therapie afbouwen omdat het veel te duur is geworden. Op 27 oktober gaat de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten aan tafel zitten met de minister om het terugbetalingsprobleem aan te pakken.

Demotte is nog niet aan het einde van de tunnel want juist vandaag wil spirit-Kamerlid Storms minister Demotte opnieuw aan de tand voelen over het aanslepend probleem met de federale ombudsdienst 'Patiëntenrechten'. Vlaamse patiënten met klachten over de huisarts, de tandarts, de apotheker, de kinesist kunnen al vijf maanden niet meer terecht bij de federale ombudsdienst 'Patiëntenrechten'. Sedert 1 juni is de Nederlandstalige ombudsvrouw uit dienst en ligt de ombudsdienst plat. "Schandalig,", zegt Storms, "de problemen bij de ombudsdienst mogen niet afgewenteld worden op de patiënt.".

De ombudsdienst ontvangt nog wel klachten, maar behandelt ze niet. Zowel telefonisch als via de website wordt meegedeeld dat klachten enkel schriftelijk ingediend kunnen worden omdat er geen ombudspersoon in dienst is. Wie zijn klacht schriftelijk indient, ontvangt een brief die vermeldt dat de klacht ontvangen is en behandeld zal worden van zodra er een ombudspersoon in dienst is. Spirit-Kamerlid Storms: "Het is hemeltergend dat patiënten van het kastje naar de muur worden gestuurd en hun klachten onbehandeld blijven liggen."

Ook de selectie van de nieuwe ombudspersoon loopt mis. Op 7 april verscheen in het Belgisch Staatsblad een vacature, kandidaten hadden amper 10 dagen om te reageren. Er waren 2 kandidaten, waarvan 1 werd geselecteerd. Deze haakte af omwille van de te lage verloning. Begin september verscheen een nieuwe oproep in het Staatsblad en in enkele vaktijdschriften. Er kon tot 30 september gereageerd worden, maar tot op heden laat de aanstelling op zich wachten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER