Nadat de NMBS eerder al de loketten sloot in 38 Belgische stations, volhardt ze nu in haar misprijzen tegenover de treinreiziger door haar voornemen om niet minder dan 300 treinen af te schaffen en om een toeslag in te voeren voor alle reizigers die zonder ticket opstappen. Morgen valt hierover een beslissing bij de NMBS. Een dergelijke beslissing is de reiziger in zijn gezicht uitlachen.

Stefaan Van Hecke, Kamerlid Groen!: “De NMBS heeft dringend nood aan een beleid dat voluit de belangen van de reiziger verdedigt. Hoe kan je iemand die zonder ticket de trein op stapt een toeslag laten betalen, als je overal ten lande loketten sluit? Je kan toch niet eerst de dienstverlening afbouwen en er dan ook nog eens geld voor vragen? Dergelijk gedrag verwacht je eerder in slechte maffiafilms.”

Groen! en Ecolo zijn niet onder de indruk van de uitleg van de NMBS dat de reizigers gebruik kunnen maken van de automaten. De NMBS mag dan wel beweren dat die niet vaak stuk zijn, wie regelmatig in de grote stations komt, weet hoe moeilijk het is om een werkende automaat te vinden. Bovendien zijn de machines traag en werken ze niet met een kredietkaart. Alvast de vele internationale reizigers in het station van Brussel Luchthaven worden op die manier 7 euro lichter gemaakt.

Daarenboven zal de eventuele beslissing om treinen af te schaffen duizenden reizigers uit minder bevolkte regio’s wegjagen van het openbaar vervoer. Op het werk geraken of de trein nemen buiten de piekuren wordt zo voor velen onmogelijk gemaakt. Net het omgekeerde van wat de NMBS zou moeten doen.

Groen! en Ecolo herinneren de NMBS-directie eraan dat je de stiptheidscijfers niet opkrikt door de dienstverlening te verminderen. Besparingen mogen niet leiden tot een afbouw van de hoofdopdracht van de vervoersmaatschappij. Er bestaan andere middelen om de financiële uitdagingen aan te pakken, zoals de ontdubbeling van bepaalde taken en uitgaven bij de drie entiteiten (bv. Op het vlak van informatica) of de kosten van de coördinatie tussen de drie entiteiten die geschat worden tussen 50 tot 100 miljoen euro.

“Er moet ook gekeken worden naar de geldstromen binnen de groep. Deze bevoordelen thans Infrabel en de NMBS Holding, maar verzwakken de NMBS zelf. Meer nog, de kosten die de NMBS betaalt aan Infrabel om gebruik te kunnen maken van de infrastructuur zijn de hoogste in Europa. Het is toch te gek voor woorden dat de NMBS mee in financiële problemen komt door haar eigen zusterondernemingen?”, aldus Van Hecke.

De NMBS moet steeds haar hoofdtaak voor ogen houden : een kwaliteitsvolle, stipte en confortable dientverlening voor alle treinreizigers. Het zoveelste besparingsplan van de Raad van Bestuur van de NMBS vindt dan ook geen genade in de ogen van Groen! en Ecolo.

Kamerleden Van Hecke en Balcaen zullen vrijdag dan ook aanwezig zijn op de actie waarvoor TreinTramBus, navetteurs.be en de vakbonden oproepen.

Bron:Stefaan Van Hecke (federaal parlementslid) “Mobiliteit en verkeersveiligheid”

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )