In ons land maakt gemiddeld iets meer dan 85 % van de autobestuurders en van de passagiers vooraan in de wagen hun veiligheidsgordel vast. Dit betekent evenwel dat zowat één persoon op de zeven zich nog steeds niet vastklikt. Volgens een enquête van het BIVV ligt dat cijfer bij de passagiers achteraan zelfs op één op de twee personen. Om diegenen die de autogordel nog niet dragen op andere gedachten te brengen is de “tuimelwagen”  een bijzonder doeltreffend instrument …

Sinds begin deze ochtend houdt de federale politie op verschillende plaatsen in het land een grootscheepse controleactie. Een van de punten waarop de politiediensten extra zullen letten is het dragen van de gordel. Om de mensen te sensibiliseren die “vergeten” hun gordel vast te klikken, gebruiken de politieagenten een gloednieuwe “tuimelwagen” die dankzij de medewerking van het BIVV en Peugeot kon worden aangekocht. Het BIVV en de federale politie werken al jaren samen aan educatieve acties rond verkeersveiligheid. In dit kader stelt het BIVV twee “tuimelwagens” ter beschikking van de politie: een Peugeot 207 die zijn didactische rol sinds meer dan 5 jaar speelt, en een nieuwe Peugeot 308 die vandaag in gebruik wordt genomen op de parking van de E19 in Ruisbroek. Ook de vrijwilligers van het BIVV zijn in Ruisbroek aanwezig om hun medewerking aan de actie te verlenen.

Er is vooruitgang, maar we lopen nog achterop

Tussen 2005 en 2010 is het draagpercentage van de gordel op de autosnelwegen gestegen met respectievelijk 9,8 procentpunten bij de bestuurders en 14,8 procentpunten bij de passagiers vooraan in de wagen, zodat het draagpercentage nu respectievelijk 90,1% en 90,2% bedraagt. Deze vooruitgang is natuurlijk een uitstekende zaak, maar toch behoort ons land op Europees niveau nog steeds tot de slechte leerlingen wat het dragen van de gordel betreft. Ook bij ons is het dus hoog tijd dat de klik een reflex wordt!

Veelzeggende cijfers

Een analyse van dodelijke ongevallen op autosnelwegen in 2008 levert daarnaast nog aanvullende informatie op. Van de bestuurders en passagiers waarvan nagegaan kon worden kon worden of ze de gordel aanhadden op het ogenblik van het ongeval, waren er slechts 35 % die de gordel ook effectief droegen. Aangezien het in 2008 gemeten draagpercentage van de gordel op autosnelwegen meer dan 85 % bedraagt, mogen wij aannemen dat er minder doden zouden zijn gevallen indien meer mensen die bij een dodelijk ongeval betrokken waren de gordel hadden gedragen. In het algemeen zouden jaarlijks een honderdtal levens kunnen worden gered indien alle inzittenden van de wagen hun gordel zouden dragen.

Tuimelwagens voor de grootste sceptici

Het BIVV en de federale politie zetten de “tuimelwagen” in om iedereen te overtuigen die eraan twijfelt of het dragen van de gordel wel nuttig is. Deze wagen is op een aanhangwagen geïnstalleerd en bootst via tuimelingen de reële impact van een ongeval na. Dat is mogelijk dankzij een horizontale as die ervoor zorgt dat de wagen over de kop gaat. Dit hulpmiddel biedt heel wat voordelen. Het is praktisch en men kan er de deelnemers makkelijker mee overtuigen dan met een lange uiteenzetting. De tuimelwagen trekt de mensen ook aan en is speels: het visuele aspect trekt – vooral jongere – deelnemers aan en maakt het mogelijk om niet alleen de inzittenden van de wagen, maar ook de toeschouwers van de activiteit te sensibiliseren.

De reacties van de deelnemers bewijzen dat deze manier van sensibiliseren doeltreffend is: “Bij korte trajecten droeg ik niet altijd mijn gordel, maar na deze ervaring zal ik hem niet meer vergeten vast te klikken!”, “Ik wist wel dat het belangrijk is om je autogordel te dragen, maar de tuimelwagen heeft mij er pas echt van overtuigd hoe doeltreffend de gordel is bij een ongeval”.

 

Enkele cijfers:

-      Wie uit de auto wordt geslingerd, loopt 5 keer meer het risico te overlijden dan iemand die vastgeklikt is;

-      In het algemeen verlaagt de gordel het risico op een schedelletsel met meer dan 40 % en het risico op overlijden of letsels met ongeveer 50 %;

-      Als je niet vastgeklikt bent, loop je al vanaf 20 km/u het risico om te overlijden bij een ongeval;

-      Een Japanse studie heeft aangetoond dat 80 % van de dodelijke slachtoffers onder de passagiers vooraan in de wagen te vermijden zou zijn indien de passagiers achteraan de gordel hadden vastgeklikt; De studie betrof ongevallen waarbij wagens betrokken waren waarin minstens 2 passagiers achteraan zaten en waarbij alle passagiers minstens gewond waren.

-      De impact bij een ongeval met een snelheid van 50 km/u vermenigvuldigt het gewicht van een persoon met 35. Een volwassene van 75 kg verandert zo in een massa van meer dan 2,5 ton.

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )